Fordon

Batterifria sensorerna avslöjar däckets slitage

Deras miniatyriserade energiskördare omvandlar däckets rotation till ström. Foto: Sumitomo Rubber Industries

Gummibolagets nya system berättar hur slitna dina däck är. Kansai University i Japan har utvecklat tekniken som låter sensorerna hämta sin energi från däckets rotation.

Publicerad

Dagens bilar har TPMS-sensorer (tire pressure monitoring system) som varnar för förändringar av däcktrycket.

Men hur slitet är däcket? För det krävs i dag att man undersöker däcken fysiskt.

Nu har Sumitomo Rubber Industries utvecklat en lösning för att få kontinuerlig uppdatering i ett digitalt system, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Det japanska däck- och gummiföretaget har samarbetat med Kansai-universitetet. Sensorer hämtar den energi som krävs för att driva dem direkt från däckets rotation, och lösningen behöver till skillnad från TPMS-sensorer inga batterier.

Med hjälp av sensorerna kan systemet räkna ut längden på anläggningsytan mot vägen samt däckets rotationscykel. Tillsammans med information om de elektriska egenskaperna går det sedan att dra en slutsats om nivån av slitage, enligt företaget.