”Banbrytande” vätgasplanet har en räckvidd på nästan 1000 mil

2021-12-07 11:12  

En lösning för långdistansflyget? Ett brittiskt forskarlag har tagit fram ett koncept på ett vätgasplan som kan flyga från London till San Francisco på en tank.

Flygindustrin jobbar för fullt på att ställa om för att minska utsläppen. Elflygplan är en lösning på kortare sträckor, men batteridrivna långflygningar tros vara långt borta. Kanske är flytande väte en mer närliggande lösning. 

Nu har en brittisk expertgrupp tagit fram ett designkoncept på ett passagerarplan som drivs med flytande väte och kan ta upp till 279 passagerare från London till San Francisco utan mellanlandningar. Den teoretiska räckvidden är satt till 5 250 sjömil, eller dryga 9 700 kilometer.  

Flytande väte avger ingen koldioxid vid förbränning, och kan innehålla tre gånger så mycket energi per kilogram som flygbränsle, och 60 gånger så mycket som dagens litiumjonbatterier, enligt expertgruppen.  

– Det här banbrytande konceptet på ett flygplan som drivs med flytande väte, utvecklat av en brittisk organisation, tar oss ett steg närmare en framtid där folk kan fortsätta att resa och mötas utan att lämna ett koldioxidavtryck, säger Storbritanniens transportminister Grant Shapps i ett uttalande. 

Läs mer: De ska bygga flygplanskroppen åt Heart Aerospace

Foto: FlyZero

Billigare än konventionellt flyg

Konceptet har tagits fram inom forskningsprojektet Fly Zero, som finansieras av den brittiska transportmyndigheten. Under nästa år ska gruppen släppa tre detaljerade designkoncept på vätedrivna flyg i storleksklasserna regional, narrowbody och midsize.  

De kommer också att släppa en rapport som pekar ut vilken teknikutveckling och vilken infrastruktur som krävs för att göra en bred utrullning av vätgasplan möjlig.  

Experterna bedömer att flytande väte har goda möjligheter att på sikt konkurrera med konventionellt flygbränsle. Deras prognos är att det från mitten av 2030-talet kommer att vara billigare och mer effektivt att flyga med flytande väte. Det beror dels på ett förmodat ökat pris på fossila bränslen, dels på teknikutveckling som gör vätgasdrift mer effektiv. 

Simon Campanello

Mer om: Flygplan Vätgas

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt