Analytikerna: Då exploderar antalet sålda elcyklar i USA

2019-12-17 16:02  
Foto: Electric Bicycle USA

I Nordamerika cykelpendlar bara 1 procent till jobbet, och försäljningen av elcyklar har gått trögt. Men nu flaggar analytiker för en raketartad utveckling i USA, med 130 miljoner sålda exemplar fram till 2023.

I Europa har elcyklarna vunnit mark. 2009 såldes en halv miljon exemplar, att jämföra med 2,6 miljoner under 2018. Bakom fjolårets siffror står bland annat Tyskland med 980 000 sålda exemplar, Frankrike med 338 000 – och Nederländerna som trots sin storlek köpte drygt 409 000 elcyklar.

I USA har elektrifieringen av tvåhjulingarna gått trögare sett till antal sålda exemplar. Mellan 2006 och 2012 stod elcyklarna bara för 1 procent av försäljningen – men nu anser analytiker att en amerikansk explosion står för dörren. Det globala konsultnätverket Deloitte har släppt sin årliga prognos rörande teknik, media och telekommunikation. Där uppskattas att 130 miljoner elcyklar kommer att säljas i USA mellan 2020 och 2023.

Prognos: tolv miljoner elbilar kommer att säljas 2025

Analytikerna förutspår också att elcyklarnas antal redan i slutet av 2020 vida kommer att överstiga de övriga typer av elfordon som rullar på amerikanska vägar. Förra året var 5,1 miljoner elfordon i trafik där, och prognoser pekar på att tolv miljoner elbilar kommer att säljas under 2025. Ur det perspektivet kan förhållandet till elcyklarna stämma – men det förutsätter att amerikanernas relation till tvåhjulingarna blir mer lik den holländska.

För i USA och Kanada ses cykeln av de flesta som ett redskap för träning eller rekreation. Det är i dag bara omkring 1 procent av befolkningen i de två länderna som cykelpendlar till jobbet. Deloitte ser att den andelen kommer att öka med 1 procent från 2019 till 2022.

Läs mer: Energibolaget ersätter terrängfordon och helikoptrar mot elcyklar

Även om det låter som en klen ökning så innebär 1 procent av Nordamerikas samlade arbetsstyrka att besparingen i inställda kilometer med bil blir enorm. Ökningen av cyklandet kommer också ge renare luft och mindre köbildning i tätbefolkade områden – och det är där som Deloitte ser att den största ökningen kommer att ske.

– Över hela USA ser vi hur allt fler människor rör sig in mot storstädernas innerkärnor. Och om inte en del av de här resorna görs på cykel så kommer det att lägga en enorm belastning på vägar och kollektivtransportsystemen, säger Jeff Loucks, chef för Deloittes teknik-, media-, och telekommunikationscenter till the Verge.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt