Fordon
Alla lastbilstillverkarna i gemensam satsning
Alla lastbilstillverkarna i EU har enats. Tillsammans kommer man utveckla och implementera självkörande lastbilskonvojer på unionens vägar.
Transportindustrin står inför en ny era. Med uppkopplade fordon, ai och algoritmer för autonom körning blir det ett paradigmskifte. Ny Teknik var i höstas med och provåkte i Scanias semi-autonoma lastbilskonvoj så kallad "platooning". Tekniken innebär att det endast behövs en aktiv förare i första fordonet – de bakom är självkörande och följer enbart efter. Då talade man om att branschen måste samarbeta för att på allvar ta platooning ut på vägarna.
Nu är den tiden kommen. Det EU-finansierade projektet Ensamble har lyckat samla samtliga sex europeiska lastbilstillverkare under samma flagg – och inom tre år ska man ha fått fram teknik för universell platooning.
Huvudfokus i projektet kommer vara att få till ett gemensamt protokoll för hur lastbilar av olika märken ska kommunicera, samt att analysera hur lastbilskonvojerna påverkar infrastruktur, trafiksäkerhet och flöden.
– Ensemble-projekt är ett stort steg på vägen mot verklig multi-brand platooning. Vi har nu tillräcklig teknisk erfarenhet av enskild platooning, i vissa fall även av platooning med två olika märken. Men vi behöver utveckla och verifiera ett gemensamt system som innefattar alla tillverkare, säger Jan Dellrud, teknisk chef på Scanias avdelning för förutveckling av autonoma system.
Problemen som måste överbryggas är flera, men i stort handlar det om att fordonskommunikationen måste harmoniseras.
– Det är nödvändigt att den fundamentala förståelsen av alla relevanta parametrar följer gemensam standard, säger Jan Dellrud.
Projektet kommer dra igång nu till sommaren, och det första året koncentrerar man sig på att sätta upp kriterier och referensdesign. Den senare kommer sedan implementeras av de olika tillverkarna under år två. Det sista året ska ägnas åt tester med alla märkena, både på testbanor och på allmän väg. Detta kommer alltså ske 2021.
Ensamble leds av holländska forskningscentret TNO. De sex tillverkarna är DAF, Daimler (Mercedes-Benz), Iveco, Man, Scania och Volvo Group (Volvo och Renault). Därutöver kommer även underleverantörer, universitet (KTH) och transportinstitut att delta.