2017 säkraste året i flyghistorien

2018-01-03 09:47  
Airbus A321 Neo Foto: Newzulu / Alamy

2017 var det hittills säkraste året för det civila flyget sedan statistik började föras, visar ny statistik.

Tio dödliga flygolyckor med totalt 44 döda gör 2017 till det "säkraste året i flyghistorien", skriver Aviation Safety Network (ASN). I praktiken handlar det om att siffrorna är de bästa sedan 1946 då statistik började samlas in.

I samband med att årssiffrorna för 2017 publicerades konstaterade också ASN att det vid årets slut hade gått 398 dagar sedan ett passagerarjetplan kraschade, vilket även det betraktas som ett rekord.

– Det beror på att flera aktörer, flygbolagen, flygplatser, flygtrafikledning och alla i branschen bidrar, säger Gunnar Ljungberg, direktör för sjö- och luftfartsavdelningen på Transportstyrelsen.

Under 2017 ska enligt preliminära siffror cirka 36,8 miljoner flighter ha skett globalt. När det gäller olycksstatistiken för flygplan, registrerade för 14 eller fler passagerare, inträffade fem av de tio dödsolyckorna inom godstrafik medan övriga fem ägde rum inom passagerarflyget.

I det senare fallet inträffade den dödligaste olyckan, tolv omkomna, den 31 december när en Cessna 208B Grand Caravan kraschade i Costa Rica.

När det gäller transportflyg omnämns speciellt olyckan med en Boeing 747 från turkiska ACT Airlines som skedde i anslutning till Bishek-Manas internationella flygplats i Kirgizistan den 16 januari. Samtliga fyra i besättningen förolyckades tillsammans med ytterligare 35 personer på marken.

Under 2016 skedde 16 dödsolyckor med 303 dödsoffer, enligt data från ASN. Statistiken för 2015 talar om 10 olyckor och 537 dödsoffer medan motsvarande siffror för 2014 är 18, med totalt 961 omkomna.

Enligt Transportstyrelsen sker ett kontinuerligt arbete med att samla in information kring olyckor och incidenter för att sedan kunna vidta åtgärder i syfte att öka flygsäkerheten.

– Öppenheten och viljan från piloter och andra att rapportera avvikande händelser och incidenter bidrar, tillsammans med teknikutvecklingen, till bättre flygsäkerhet, säger Ljungberg.

Just nu finns ett visst fokus på att ytterligare försöka öka flygsäkerheten kopplat till terrorhot och flygning över konfliktområden, enligt Transportstyrelsen.

Här nämns exempelvis nedskjutningen 2014 av Malaysia Airlines flight MH17 över Ukraina där samtliga 298 personer ombord miste livet.

– Andra frågor som det nu jobbas aktivt med är säkerhet kopplat till luftrumsintrång, obehörighet på banor och frågor om besättningarnas förmåga att ta hand om ett onormalt flygläge, säger Gunnar Ljungberg.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL