Fordon
200 meter spår byts efter urspårningen
Lok och vagnar från det godståg som spårade ur vid Södra station i Stockholm i början av veckan har nu bärgats. Men 200 meter spår måste bytas ut innan tågen kan gå för fullt genom tunneln igen.
Olyckan inträffade tidigt på tisdagsmorgonen i en tunnel ett par hundra meter norr om Södra stations plattformar. Arbetet med att forsla bort vagnarna pågick under tisdagen och onsdagen. Tidigt på torsdagsmorgonen lyckades man även få bort loket och därmed kan två av fyra spår i tunneln trafikeras.
De andra två spåren har betydande skador. Där måste både slipers och räls bytas. Ett antal växlar har också skadats.
-I dag fredag ska vi köra ut ny makadam, sedan lägger vi ut sliprar runt växelområdet. Under helgen ska vi arbeta med att lägga ut sliprar och räls. Arbetet pågår dygnet runt fram tills allt är klart så att trafiken kan börja rulla igen, säger Monica Näslund på Trafikverkets presstjänst.
En del av arbetet är förlagt till nätterna eftersom trafiken då går glesare. Men under helgen kommer trafiken genom tunneln att stängas av nattetid för att arbetet ska kunna pågå ostört.
De skadade stålbalkarna inne i tunneln påverkar inte bärigheten för tunneltaket, enligt ett pressmeddelande från Trafikverket. Balkarna är avsedda att förstärka Fatbursgatan, som därför har stängts av för tung trafik.
Tågtrafiken är fortsatt reducerad på grund av urspårningen. Trafikverket bedömer att full trafik ska kunna återupptas inom tolv till fjorton dagar efter olyckan.
Ännu vet inte Trafikverket vad som orsakade tågurspårningen. En utredning har dragits igång för att ge svar på saken. Men på sin hemsida konstaterar Trafikverket att man vet att underhåll har gjorts löpande på det ställe där urspårningen har skett.