Fordon

200 meter spår byts efter urspårningen

Två av spåren genom tunneln fick omfattande skador vid tågurspårningen. Foto: Thomas Pihl
För att kunna lyfta bort loket från olycksplatsen skar man först bort plogarna. Foto: Thomas Pihl
De balkar som skadades vid tågurspårningen utgör förstärkning till Fatbursgatan. Foto: Thomas Pihl
Klockan 04.00 på torsdagsmorgonen blev bärgningen av det urspårade loket klart. Foto: Thomas Pihl
Urspårningen inträffade ett par hundra meter norr om Södra station i Stockholm, vid 1 på kartan. 2 anger platsen som brukar kallas för getingmidjan. Foto: Trafikverket

Lok och vagnar från det godståg som spårade ur vid Södra station i Stockholm i början av veckan har nu bärgats. Men 200 meter spår måste bytas ut innan tågen kan gå för fullt genom tunneln igen.

Publicerad

Olyckan inträffade tidigt på tisdagsmorgonen i en tunnel ett par hundra meter norr om Södra stations plattformar. Arbetet med att forsla bort vagnarna pågick under tisdagen och onsdagen. Tidigt på torsdagsmorgonen lyckades man även få bort loket och därmed kan två av fyra spår i tunneln trafikeras.

De andra två spåren har betydande skador. Där måste både slipers och räls bytas. Ett antal växlar har också skadats.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här