Fordon 200 meter spår byts efter urspårningen Två av spåren genom tunneln fick omfattande skador vid tågurspårningen. Foto: Thomas Pihl För att kunna lyfta bort loket från olycksplatsen skar man först bort plogarna. Foto: Thomas Pihl De balkar som skadades vid tågurspårningen utgör förstärkning till Fatbursgatan. Foto: Thomas Pihl Klockan 04.00 på torsdagsmorgonen blev bärgningen av det urspårade loket klart. Foto: Thomas Pihl Urspårningen inträffade ett par hundra meter norr om Södra station i Stockholm, vid 1 på kartan. 2 anger platsen som brukar kallas för getingmidjan. Foto: Trafikverket Lok och vagnar från det godståg som spårade ur vid Södra station i Stockholm i början av veckan har nu bärgats. Men 200 meter spår måste bytas ut innan tågen kan gå för fullt genom tunneln igen. Linda Nohrstedt Publicerad 15 nov 2013 kl 15.04 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ tågolycka fordon urspårning
ENERGI Nu kan norrmän koppla in solceller i vanliga eluttaget I Tyskland och Belgien får man göra det – och nu även i Norge. En ny tolkning av reglerna gör det möjligt för norrmän att själva ansluta mindre solcellsanläggningar.
ELBILAR ”Levererar verkligen flera nivåer över konkurrensen” Längre räckvidd och finslipad drivlina. Ny Teknik har provkört nya Porsche Taycan.