Premium

Saab: Elflyg löser kanske inte hela problemet

Batterier, biobränslen, bränsleceller eller vätgas i stället för flygfotogen? Vägarna mot ett fossilfritt flyg är många. Nu ska Saab, GKN, Chalmers och Linköpings universitet syna alternativen.

Publicerad

Växthusgasutsläppen från svenskars flygande uppgick 2017 till cirka 10 miljoner ton koldioxidekvivalenter, motsvarade hela den svenska personbilstrafiken. 2045 ska Sverige inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären.  

Hur ska vi kunna fortsätta resa via luften och ändå lyckas med att göra flyget fossilfritt? I debatten stöts och blöts olika lösningar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här