FARKOST

Titanic-ubåten byggdes med hjälp av Nasa – så fungerar den

Turistubåten Titan försvann när den skulle dyka ned till Titanics vrak, som ligger på 3 800 meters djup utanför Newfoundland. Arkivbild.
Turistubåten Titan försvann när den skulle dyka ned till Titanics vrak, som ligger på 3 800 meters djup utanför Newfoundland. Arkivbild.

Turistubåten Titan är försvunnen sedan i söndags morse. Titan är utvecklad med hjälp av Nasa och styrs med hjälp av en X-boxliknande handkontroll tillverkad av Logitech.

fakta

Mer om ubåten Titan

Max djup: 4 000 meter

Kapacitet: 5 personer

Skrovmateriel: Kolfiber och titan

Dimensioner: 670cmx280cmx250cm

Vikt: 10 432 kg

Nyttolast: 685 kg

Hastighet: 3 knop

Framdrivning: Fyra “Innerspace 1002 electrical thrusters”

Teknik ombord: 4k-kamera, 2d sonar, extern lampa om 40 000 lumen, laserscanner, INS/USBL

Källa Oceangate

Det var i söndags morse som turistubåten Titan försvann när den skulle dyka ned till Titanics vrak, som ligger på 3 800 meters djup utanför Newfoundland.

Den så kallade turistubåten är en typ av undervattensfarkost som inte på egen hand kan ta sig till och från en hamn. Den är beroende av ett fartyg ovan ytan för att placeras i och tas upp från vattnet och för att guidas under ytan. Farkosten har nämligen ingen egen navigeringsfunktion. 

Turistubåten, som bara mäter 6,7 meter, klarar att dyka ned till 4 000 meters djup, uppger företaget Oceangate enligt nyhetsbyrån AP. Enligt arrangörerna deltog 28 personer i ubåtsresorna under förra året. 

Ubåten sänks ner i vattnet tillsammans med en plattform genom att fylla ett antal ballasttankar. När plattformen nått cirka tio meters djup kan dykare lossa ubåten från plattformen. Skälet till att ubåten lossas först en bit ned i havet är för att undvika störningar av vågor på vattenytan. Efter avklarat dyk kopplas farkosten ihop igen med plattformen på samma sätt. 

I vissa språk har man en egen benämning för denna typ av farkost. Till skillnad från en fullskalig ubåt, "submarine", kallas Titan exempelvis på engelska för en "submersible", ungefär "nedsänkbar". 

Byggd med hjälp av Nasa 

Företaget Ocengate utvecklade ubåten Titan med hjälp av ingenjörer vid Nasas Marshall Space Flight Center i Alabama, USA. I ett uttalande från mars 2022 sa ubåtsföretagets grundare och vd Stockton Rush att Nasas expertis kring skrovutveckling var väldigt värdefull.

– Möjligheten att konstruera Titans skrov med kolfiber och tillverkningsprotokoll av flyg- och rymdkvalitet resulterar i en “submersible” som väger en bråkdel av vad andra djupgående “submersibles” väger. Denna viktminskning gör att vi kan bära en betydligt större nyttolast som vi använder för att bära fem besättningsmedlemmar: en pilot, forskare och uppdragsspecialister, sa Stockton Rush i uttalandet.

Styrs med Xbox 

Ubåten styrs med hjälp av en handkontroll som liknar en Xbox-kontroll, enligt uppgift från en tidigare passagerare, skriver BBC. Handkontrollen är utvecklad av elektronikföretaget Logitech och låter ubåten åka framåt och bakåt eller svänga höger och vänster. 

Personer som varit med på tidigare expeditioner vittnar om att kontakten med följeskeppet bröts även under deras resor. En av dem, CBS-journalisten David Pogue, uppger att de var utan kontakt i tre timmar när han förra året åkte till Titanics vrak med ubåten. Varken radio eller GPS fungerar under vattnet, så ubåten kör i blindo och behöver hjälp av fartyget ovan ytan.

– När fartyget på ytan är direkt ovanför ubåten så kan de skicka korta textmeddelanden fram och tillbaka, säger David Pogue till BBC.

Kommunikationen mellan skeppet och ubåten fungerar troligen via en akustisk länk. Med hjälp av sändare och mottagare för sonarsignaler kan en mindre mängd data, som till exempel kortare textmeddelanden, skickas. Vanlig radio fungerar inte under ytan.

Denna typ av ubåt har vanligtvis en fastsatt vikt som den kan släppa om det skulle uppstå problem, så att den åker upp till ytan igen. Väl där skulle den behöva bli upphämtad av en annan farkost. 

Turistubåten Titan försvann när den skulle dyka ned till Titanics vrak.

Förseglas utifrån 

Pogue berättar också att ubåten förseglas utifrån, vilket innebär att personerna ombord inte har någon möjlighet att själva ta sig ut ur ubåten inifrån, i fall den skulle ha kommit upp till ytan. 

Om den är kvar nere i djupet är möjligheterna att räddas små. 

– Om den har gått ner till havsbotten och inte kan ta sig upp igen av egen kraft, är alternativen mycket begränsade, säger Alistair Greig, professor i marinteknik på University College i London, till AP. 

– Även om den nedsänkbara båten fortfarande kan vara intakt, finns det mycket få farkoster som gå så djupt, och absolut inte dykare.