I Storbritannien kräver luftfartsmyndigheten Civil Aviation Authority inga flygtillstånd för obemannade farkoster som väger under 25 kg, oavsett dimensionerna. University of Manchester ville uppmuntra studenternas kreativitet med alternativa, billiga material för flygfarkoster – det ledde till bygget av världens största drönare med fyra rotorer.
Trots sin storlek väger drönaren endast 24,5 kg.University of Manchester
Målet var att deras quadcopter skulle klara myndigheternas viktgräns, vilket krävde en robust design baserad på väldigt lätta material.
De byggde en lådram från limmade stycken av 5 mm tjock foamboard, på svenska kallat cellplastkartong, cellpannå eller kapskiva. Materialet visade sig fungera väldigt bra men det fanns inget utrymme för överkonstruktion, utan varje dimension behövde vara perfekt avvägd. Det skriver universitetet i ett pressmeddelande.
Det ihåliga krysset är väldigt styvt men kan enkelt plockas isär för transporter. Och teamet lyckades med sina två mål. Från hörn till hörn mäter konstruktionen 6,4 meter – samtidigt väger drönaren endast 24,5 kg.
Givetvis existerar det större VTOL-farkoster avsedda för passagerare, men enligt universitetets efterforskningar ska det inte finnas en större quadcopter i världen som faller under regelverket för konventionella drönare.
Annons
Ett batteripack med 50 V driver de fyra elmotorerna. Teamets första testflygning med ”Giant Foamboard Quadcopter” utfördes i den största hangaren hos Snowdonia Aerospace Center. Nu ska teamet jobba vidare med att optimera designen. Projektet tar avstamp i tidigare drönare med fast vinge, byggd av cellplastkartong, som universitetet presenterade 2022.