FARKOST

Kinesiska Ehang är först med tillstånd för att flyga passagerare med VTOL

Kinesernas modell tar bara två passagerare.

De amerikanska bolagen hoppades bli först i världen med en flygande taxitjänst. Men nu har kinesiska Ehangs eldrivna VTOL-farkost certifierats för att flyga kommersiellt i hemlandet.

En rad tillverkare slåss om att vara först i luften med betalande passagerare i eldrivna VTOL-farkoster (vertical landning and lift-off). 

Bland dem finns Archer Aviation. Bolaget med bas i Kalifornien räknar med att deras modell Midnight Aircraft kommer att certifieras för trafik i USA under 2024. United Airlines har valt farkosten för flygbolagets planerade  eldrivna VTOL-tjänst. 

Midnight tar fyra passagerare samt en pilot.

En annan stark kandidat är amerikanska Joby Aviation. De har nu gått från fjärrstyrda tester till att flyga Joby S4 med piloter i Marina, Kalifornien. Bolagets prognos är att kommersiella flygningar i USA kommer att inledas 2025, vilket sedan ska följas av en taxitjänst i Dubai 2026. Det skriver IOT World Today.. 

S4 tar fyra passagerare samt en pilot.

Först med certifieringen

Nu körs dock amerikanerna om av kinesiska Ehang. Bolagets modell har nämligen certifierats för att flyga kommersiellt i hemlandet med passagerare. Det ska sägas att Ehang har tagit passagerare ombord på EH216 i flera år – men nu kan bolaget ta betalt av kunder för en verklig taxitjänst i Kina. Det skriver New Atlas

EH 216 visades upp på teknikmässan CES i Las Vegas 2016. Den autonoma farkosten tar bara två passagerare, som kan färdas upp till 35 km, med en topphastighet på cirka 130 km/h. 

Det kan jämföras med Joby S4 som har utrymme för fyra passagerare samt en pilot. Räckvidden är 161 km, med en topphastighet på 322 km/h. 

Archers farkost erbjuder samma räckvidd som S4, men Midnight Aircraft har en lägre topphastighet, på 241 km/h.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.