Kinesiska Ehang är först med tillstånd för att flyga passagerare med VTOL
Kinesernas modell tar bara två passagerare.Ehang
De amerikanska bolagen hoppades bli först i världen med en flygande taxitjänst. Men nu har kinesiska Ehangs eldrivna VTOL-farkost certifierats för att flyga kommersiellt i hemlandet.
Midnight tar fyra passagerare samt en pilot.Archer Aviation
En annan stark kandidat är amerikanska Joby Aviation. De har nu gått från fjärrstyrda tester till att flyga Joby S4 med piloter i Marina, Kalifornien. Bolagets prognos är att kommersiella flygningar i USA kommer att inledas 2025, vilket sedan ska följas av en taxitjänst i Dubai 2026. Det skriver IOT World Today..
S4 tar fyra passagerare samt en pilot.Joby Aviation
Först med certifieringen
Nu körs dock amerikanerna om av kinesiska Ehang. Bolagets modell har nämligen certifierats för att flyga kommersiellt i hemlandet med passagerare. Det ska sägas att Ehang har tagit passagerare ombord på EH216 i flera år – men nu kan bolaget ta betalt av kunder för en verklig taxitjänst i Kina. Det skriver New Atlas.
EH 216 visades upp på teknikmässan CES i Las Vegas 2016. Den autonoma farkosten tar bara två passagerare, som kan färdas upp till 35 km, med en topphastighet på cirka 130 km/h.
Annons
Det kan jämföras med Joby S4 som har utrymme för fyra passagerare samt en pilot. Räckvidden är 161 km, med en topphastighet på 322 km/h.
Archers farkost erbjuder samma räckvidd som S4, men Midnight Aircraft har en lägre topphastighet, på 241 km/h.