ENERGI

Northvolts nya batteri har nått högre energitäthet – ska flyga nästa år

En tunn liten battericell i folie.
Cubergs nya litiummetallbattericell, avsedd för flygfarkoster.

Batterikampen i luften hårdnar. Northvolts nya battericell för flygfarkoster har nått högre energitäthet – men är fortfarande en bra bit under vad kinesiska Catl lovar.

För bara några dagar sedan presenterade kinesiska Catl en ny battericell som ska göra det möjligt att flyga elektriska passagerarplan. Nu kommer Northvolts dotterbolag Cuberg med nya besked om sin cell för flygfarkoster.

Den svenska batteritillverkaren Northvolt satsar i första hand på litiumjonceller där anoden är av grafit medan katoden består av nickel, mangan och kobolt. Det är en beprövad och känd teknik och ett mycket vanligt val för elbilar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här