FARKOST
Maglevdrömmen lever: Magnettåget kan göra comeback i Berlin
Att bygga en maglevbana i centrala Berlin blir både billigare och snabbare än att bygga ut tunnelbanan. Det hävdar stadens ledning, som vill satsa 80 miljoner euro på svävande magnettåg. Men planerna får mothugg.
Förslaget på en ny så kallad maglevbana för svävande magnettåg kommer från kristdemokratiska CDU, som är det största partiet i Berlins senat. Tanken är att en fem till sju km lång teststräcka med förarlösa tåg ska transportera både passagerare och gods i centrala Berlin. Det rapporterar tyska Entwicklungsstadt.
Banan är tänkt att utformas som en högbana, vilket skulle göra bygget betydligt billigare och snabbare jämfört med att bygga tunnelbana. Detta enligt CDU. Men partiets koalitionspartner, socialdemokratiska SPD, uttrycker stora tvivel på projektet och tidsplanen i en intervju i Tagesspiegel.
Ännu är inget beslut fattat om att verkligen bygga en magnetbana i den tyska huvudstaden. Men om planerna skulle bli verklighet är det inte första gången magnettåg svävar i Berlin. Mellan 1984 och 1991 trafikerade den så kallade M-Bahn en 1,6 km lång sträcka mellan Kreuzberg och Tiergarten. Efter Berlinmurens fall satsade staden i stället på tunnelbanan.
Ett annat skrinlagt maglevprojekt i Tyskland är den rutt som planerades från Münchens centrum till flygplatsen utanför staden. Men kostnaderna skenade, och planerna skrotades 2008. Numera är det få länder i Europa som satsar på magnettåg. Ett undantag är Polen där tågföretaget Nevomo nyligen har fått ett fordon att sväva på ett konventionellt järnvägsspår.
I Kina och Japan görs däremot fortfarande stora satsningar på maglevtåg.