FARKOST

Efter tester i 30 knop – nu sätter Candela den eldrivna färjan i produktion

Candela P-12 vid framdrift på bärplanen.

Efter lyckade tester av bärplansfunktionen har den svenska elbåtstillverkaren beslutat att starta upp produktionen av P-12 – och avslöjar vad den kommer att kosta.

Publicerad

Candela, grundat 2014, bygger eldrivna båtar med bärplansteknik, som lyfter skrovet ur vattnet vid tillräcklig fart vilket minskar energiförbrukningen rejält.

Att företaget utvecklar passagerarfärjan P-12 har varit känt ett tag. Efter att nu har genomgått lyckade tester i upp till 30 knop står det klart att den sätts i produktion i fabriken i Rotebro i tre olika varianter.

Enligt Candela förbrukar P-12 80 procent mindre energi än konventionella höghastighetsfärjor när den körs på bärplan, vilket den gör vid farter över 18 knop. En annan fördel med bärplanen är att båtens svall minskar betydligt, vilket kan ha betydelse i städer och naturområden med känslig strandlinje. Nästa år ska den till exempel användas i ett pilotprojekt för att transportera passagerare mellan Ekerö och Stockholms city, vilket sänker tidsåtgången från 55 till 25 minuter tack vare att färjan slipper fartbegränsningen.

Interiör i varianten Business.

De tre varianterna kallas för Shuttle, Business och Voyager, där den förstnämnda har flest antal sittplatser – 30 stycken. Business tar 12–20 passagerare medan Voyager är mer flexibel och kan anpassas till olika användningsområden, så väl privata som kommersiella.

På Shuttle-variantens prislapp står det 1,7 miljoner euro, motsvarande 19,5 miljoner kronor.

Specifikationer Candela P-12

252 kWh batteri

Längd: 11,99 meter.

Bredd: 4,5 meter.

Kapacitet: Upp till 30 passagerare.

Batteri: 252 kWh.

Framdrift: 2 x Candela C-Pod Max, kombinerad toppeffekt om 340 kW.

Laddning: 175 kW snabbladdning (DC) samt normalladdning (AC).

Toppfart: 30 knop.

Marschfart: 25 knop.

Räckvidd: 40–50 nautiska mil vid 25 knop beroende på variant och last.

Pris: 1,7 miljoner euro för Shuttle-varianten