FARKOST
Efter tester i 30 knop – nu sätter Candela den eldrivna färjan i produktion

Efter lyckade tester av bärplansfunktionen har den svenska elbåtstillverkaren beslutat att starta upp produktionen av P-12 – och avslöjar vad den kommer att kosta.
Candela, grundat 2014, bygger eldrivna båtar med
bärplansteknik, som lyfter skrovet ur vattnet vid tillräcklig fart vilket
minskar energiförbrukningen rejält.
Att företaget utvecklar passagerarfärjan P-12 har varit känt ett tag. Efter att nu har genomgått lyckade tester i upp till 30 knop står det klart att den sätts i produktion i fabriken i Rotebro i tre olika varianter.
Enligt Candela förbrukar P-12 80 procent mindre energi än konventionella höghastighetsfärjor när den körs på bärplan, vilket den gör vid farter över 18 knop. En annan fördel med bärplanen är att båtens svall minskar betydligt, vilket kan ha betydelse i städer och naturområden med känslig strandlinje. Nästa år ska den till exempel användas i ett pilotprojekt för att transportera passagerare mellan Ekerö och Stockholms city, vilket sänker tidsåtgången från 55 till 25 minuter tack vare att färjan slipper fartbegränsningen.

De tre varianterna kallas för Shuttle, Business och Voyager, där den förstnämnda har flest antal sittplatser – 30 stycken. Business tar 12–20 passagerare medan Voyager är mer flexibel och kan anpassas till olika användningsområden, så väl privata som kommersiella.
På Shuttle-variantens prislapp står det 1,7 miljoner euro, motsvarande 19,5 miljoner kronor.
Läs mer om Candela