FARKOST Havvindserviceskeppet Olympic Boreas är det första av hittills fyra planerade fartyg med huvudpropeller både fram och bak. Foto: Ulstein Det här är det första fartyget med nya lösningen för ”fyrhjulsdrift” Fartyget Olympic Boreas är ett av de första med huvudpropellrar både fram och bak Arne Fenstad/TU Publicerad 26 sep 2024 kl 15.59 Senast uppdaterad 30 sep 2024 kl 12.57 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Det nästan 90 meter långa fartyget är det första som färdigställts med det som kallas Twin X-stern-lösning, det innebär att det har två huvudpropellrar i båda ändar av fartyget. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ farkost propeller fartyg
ENERGI Studsvik får tillstånd för mer utländskt kärnbränsle Ändå har Studsvik Nuclear fått tillstånd att deponera över 350 kilo använt kärnbränsle från utlandet där. ”De svenska kärnkraftverken är för små kunder”.
KARRIÄR Blev entreprenör vid 17: ”Måste vara lätt dum i huvudet” Det praktiska arbetet med ungdomsföretag (UF) kan minska ojämlikhet bland gymnasieelever. För 24-årige Jonatan Persson blev UF-företaget startskottet på karriären.
ENERGI Kina vill spinna världen in i ett globalt elnät – tanken avskräcker expert Kina arbetar målmedvetet på att förverkliga ett världsomspännande elnät med sig självt i centrum. Nu varnar en amerikansk tankesmedja och dansk professor för planerna.