FARKOST

Deras Super Sub ska vara den snabbaste ubåten för privat bruk

Super Sub är 3-4 knop snabbare än flasknosdelfiner.

Den kan nå 300 meters djup, och enligt tillverkaren är Super Sub betydligt snabbare än alla andra ubåtar i segmentet. Det första exemplaret ska levereras i år. 

Nederländska U-Boat Worx designar allt från små ubåtar för turister – till dykande lyxyachter. Bolagets föregående ubåtsdesign Nautilus sägs klara ett djup på 200 meter, och den 37,5 meter långa farkosten har plats för tio passagerare utöver besättningen. 

De tre personerna har syre för 96 timmar.
Designen ger ett lågt motsånd i vattnet.
Super Sub är 3-4 knop snabbare än flasknosdelfiner.
Batteripacket på 62 kWh ger åtta timmars drift.
Ubåten kan släppa en ballast i form av en blyvikt.

Nu lanserar U-Boat Worx den nio ton tunga miniubåten Super Sub. Den slutgiltiga versionen visades upp vid the Monaco Yacht Show i oktober – och det första exemplaret ska gå ut till kund i slutet av 2023. Det skriver företaget i ett pressmeddelande. Farkosten saluförs som världens snabbaste ubåt avsedd för privat bruk. Endast 327 cm lång och 214 cm hög har den plats för en förare och två passagerare 

Cirka sju knop snabbare

Grunddesignen visades upp 2021 men nu har ubåten fyra propellrar på 25 kW samt två på 6 kW som tillsammans ger toppfarten tio knop. Det är cirka sju knop snabbare än en civil ubåt i samma klass, enligt U-Boat Worx hemsida

Batteripacket på 62 kWh hålls i oljefyllda och trycksatta utrymmen – det levererar en operativ tid på åtta timmar. Farkosten ska också erbjuda körglädje utöver hastigheten på 18,5 km/h. Rodren som riktar om propellrarnas kraft öppnar för skarpa svängar och möjliggör en vinkel på 45 grader vid dykning/uppstigning. 

Hög säkerhet

Olyckan i juni där ubåten Titan imploderade nära Titanics vrak kastar en skugga över segmentet, men U-Boat Worx utlovar att all teknik är DNV-certifierad. Exempelvis bubblan, som är tillverkad i trycksäker akryl. 

Det maximala dykdjupet är 300 meter, och om gränsen överskrids så stiger ubåten automatiskt. Ett dödmansgrepp säkerställer också att farkosten går till ytläge om föraren skulle tappa kontrollen. Vid ett haveri kan man släppa ballast i form av en blyvikt, men om ubåten ändå skulle bli kvar under ytan så finns det nog med syre för att hålla tre personer vid liv i 96 timmar. Då kan man släppa upp en boj som visar positionen, och vänta på hjälp. 

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.