FARKOST

Då sjösätts Airbus nya fartyg med rotorsegel

Fartygen ska gå mellan anläggningarna i Saint-Nazaire i Frankrike och Mobile, Alabama.

Hela flottan byts ut. Airbus hoppas att de tre fartygen med rotorsegel ska minska bolagets utsläpp till havs med 35 000 ton koldioxid om året.

Vingsegel och rotorsegel ska göra transporterna till havs renare och samtidigt spara pengar åt rederierna. 

En rad projekt pågår – bland innovatörerna på området finns exempelvis svenska Oceanbird. Deras första fartyg, 220 meter långa Orcelle Wind, ska vara sjösatt till 2027. Det får sex vingsegel, och sett till skeppets storlek räknar bolaget med att varje vingsegel ger en bränslebesparing på 7–10 procent. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här