FARKOST
Det skulle bli världens första vätgasfartyg – men det statliga stödet räcker inte
Heidelberg Materials
Med 100 miljoner norska kronor i stöd från norska statliga Enova är norska rederiet redo att beställa världens första vätgasdrivna bulkfartyg från ett skeppsvarv i Turkiet. Men nu tvekar transportköparna – det har blivit mycket dyrare.
”With Orca” skulle bli
världens första utsläppsfria fraktfartyg med vätgas som drivmedel. Nu kan
prestigeprojektet läggas på is. Alla priser och kostnader har ökat sedan
projektet lanserades 2020. Det är redan två år försenat enligt planeringen.
Stödet på 104 miljoner
norska kronor från Enova, ett statligt bolag som arbetar för omställningen till
ett lågutsläppssamhälle, är inte indexreglerat. Rederiet och transportköparna
saknar draghjälp och incitament, bland annat riskavlastning och differenskontrakt
för drivmedel, för att ro projektet i hamn. Det finns inte heller några
stödåtgärder för att bygga fartyget på ett norskt varv.