FARKOST

Det skulle bli världens första vätgasfartyg – men det statliga stödet räcker inte

Med 100 miljoner norska kronor i stöd från norska statliga Enova är norska rederiet redo att beställa världens första vätgasdrivna bulkfartyg från ett skeppsvarv i Turkiet. Men nu tvekar transportköparna – det har blivit mycket dyrare.

”With Orca” skulle bli världens första utsläppsfria fraktfartyg med vätgas som drivmedel. Nu kan prestigeprojektet läggas på is. Alla priser och kostnader har ökat sedan projektet lanserades 2020. Det är redan två år försenat enligt planeringen.

Stödet på 104 miljoner norska kronor från Enova, ett statligt bolag som arbetar för omställningen till ett lågutsläppssamhälle, är inte indexreglerat. Rederiet och transportköparna saknar draghjälp och incitament, bland annat riskavlastning och differenskontrakt för drivmedel, för att ro projektet i hamn. Det finns inte heller några stödåtgärder för att bygga fartyget på ett norskt varv.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här