FARKOST

Svenska Oceanbird sätter 40 meter högt vingsegel på fraktfartyg

Öresund Dry Docks ska hjälpa till med bygget av Oceanbirds prototypsegel i Landskrona.
I vindar över 20 meter per sekund kommer fartygen att fälla vingseglen av säkerhetsskäl.

Fartyg med sex vingsegel från Oceanbird förväntas ge billiga transporter av bilar över Atlanten. Men först ska ett 40 meter högt prototypsegel sättas upp i Landskrona.

Publicerad Uppdaterad

Snart tas ett viktigt steg på vägen mot svenska Oceanbirds första installation av vingsegel på fartyg. I höst inleds bygget av ett prototypsegel i Landskrona, och testanläggningen på land förväntas locka många från branschen som vill lära sig om tekniken.

Seglet, Oceanbird Wing 560, blir drygt 40 meter högt med en vikt på 150 ton. Det kommer att uppföras i samarbete med Öresund Dry Docks, och varvet ser stor potential i att eftermontera vingsegel på konventionella fartyg.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här