Vattenfall ska införa effekttariffer – trängselskatt för elkunder

2018-12-03 07:45  

En revolution av elnätspriserna är på gång. Med helt nya prislistor kommer miljontals elkunder att få betala mer när förbrukningen är stor – kan liknas vid trängselskatt för bilar.

När du vaknar är det 15 minusgrader ute. Du drar i gång diskmaskinen, spisen och vattenkokaren samtidigt med tiotusentals andra. På garageinfarten kanske inte bilen har laddat klart. Det är den morgonen som till stora delar kommer att ligga till grund för din kommande elnätsräkning den månaden. Så är det inte i dag, då finns inga effekttoppar med i underlaget.

Vitsen med det nya systemet är att få fler att använda el när det finns ledig kapacitet i kablarna.

– Det börjar bli mer trångt i näten, vi vill att kunderna ska bli mer aktiva för ett mer effektivt utnyttjande av elnätet, säger Lee Gidlöf, kommunikationschef på Vattenfall Eldistribution med närmare 900.000 kunder.

Läs mer: Här är de tre felen bakom Gotlands strömavbrott

Börjar 2020

Vinnarna blir de flexibla, medan förlorarna lär bli de som sitter fast i gamla mönster med hög förbrukning dagtid.

Några få mindre lokala elnätsbolag har redan infört systemet med effekttariffer. Nu väntas de stora hänga på.

– Vi räknar med att införandet påbörjas 2020, säger Lee Gidlöf.

Enkelt uttryckt kan systemet med effekttariff liknas vid trängselskatt för bilar. Det är dyrare att köra när alla andra kör, medan det nästan inte kostar något när det är mer tomt på gatorna, kvällar och nätter. Alternativet är att bygga ytterligare filer, något som då blir dyrare för elbolagen och därmed hela kollektivet bil- eller som i det här fallet elkunder.

I dag består mycket av elnätsavgiften av en fast kostnad oberoende av hur och när man som kund brukar sin el, plus en rörlig del som beror på hur mycket el man förbrukar.

Läs mer: ”Effektbrist måste upp på agendan”

Ekonomisk katastrof

En konsekvens av omläggningen blir att en större andel av kundens kostnad blir rörlig.

– Mer rättvist betala för sin faktiska användning av elnätet, säger Gidlöf.

Och enligt henne ska det bli intäktsneutralt för Vattenfall. Och om kunderna faktiskt ställer om behövs färre investeringar i bredare elmotorvägar.

Men förlorarna blir de som inte kan styra över sin elanvändning.

– Ju fler som har rörligt desto bättre för samhället. Men för den enskilde kan det bli ekonomisk katastrof, säger Anna Werner, samhällspolitisk analytiker på intresseorganisationen Villaägarna.

På gång

Samtidigt kommer de olika avgifterna för olika säkringar att tas bort, åtminstone för Vattenfalls del liksom några andra kommunala elnätsbolag redan gjort. I dag kan det skilja flera tusenlappar i fast avgift mellan att ha en säkring på 16 ampere och 25 ampere. Med en för låg säkring kan exempelvis inte bilen laddas samtidigt som spisen och tvättmaskinen körs, då går proppen.

Även Ellevio med sina drygt 900.000 kunder står i startgroparna.

– Vi tittar på det, men det finns inga beslut tagna, säger bolagets presschef Jonatan Björck.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL