Energi
Svårt att skrota hangarfartygets radioaktiva reaktorer
För första gången skrotar USA ett atomdrivet hangarfartyg. I sex år har flottan funderat på hur man ska ta hand om USS Enterprise reaktorer.
Redan 1961 sjösatte USA världens första atomdrivna hangarfartyg. Under 51 års tjänstgöring har USS Enterprise bland annat deltagit i Vietnamkriget, hållit ställningarna under Kubakrisen, och skickat plan över Irak. Hon har varit en god investering, men nu tillkommer enorma skrotningskostnader – och ingen hade riktigt räknat med att det skulle bli så dyrt.
2012 togs USS Enterprise ur tjänst, och sex år senare diskuterar flottan fortfarande hur man på ett säkert sätt kan ta hand om fartygets radioaktiva delar. De åtta Westinghouse A2W-reaktorerna tömdes på bränsle redan 2013. Tanken var då att flottan själva skulle skrota reaktorerna.
Man ville separera det utrymme som huserar framdrivningen från det övriga fartyget. Delen med reaktorerna beräknas väga 27 000 ton. Planen var att frakta stycket på pråm från Puget Sound Naval Base på USA;s västkust, och vidare upp för Columbiafloden. Utrymmet skulle sedan föras över till lastbil och köras till Department of Energys anläggning i Hanford, där reaktorerna kan plockas ur och placeras i långtidsförvaring.
Arbetet beräknades ta tio år, men det stora problemet med planen är prislappen. The General Accounting Office har beräknat att strategin kan kosta över 13 miljarder kronor, vilket är en åttondel av kostnaden för ett nytt hangarfartyg. Detta fick flottan att trycka på pausknappen, och sedan dess ligger USS Enterprise i Newport News i Virginia.
Nu konstaterar dock en ny rapport från General Accounting Office att flottan har ytterligare ett alternativ – att låta privata aktörer ta hand om hela skrotningen av det 93 000 ton tunga fartyget, inklusive reaktorerna. Kostnaden skulle ligga på 6,6- till 12,4 miljarder kronor. Prisskillnaden är kanske inte enorm, men arbetet skulle bara ta fem år att slutföra. Man bör dock betänka att det är första gången som någon i väst tar sig an att plocka ut reaktorer ur ett hangarfartyg.
Men USA är ingen novis när det kommer till att hantera reaktorer. Man har fullt upp med demonteringen av andra atomdrivna sjöfarkoster, om än av en mindre dignitet. Utöver tio atomubåtar står två kryssare på tur. Och efter USS Enterprise väntar hangarfartyget USS Nimitz som är inne på sina sista tio år. Klassen har tio fartyg och när skrotningen av dem inleds förväntas ett hangarfartyg hamna på huggkubben vart femte år – över en period på 40 år. Det rapporterar Popular Mechanics.