Så kan zinkluftbatterier laddas

2017-08-17 08:00  
Så här kan ett uppladdningsbart zinkluftbatteri se ut.

Forskare från Australien och Singapore hävdar att de har hittat lösningen på problemet med zinkluftbatterier. Nu ska de gå att ladda.

I zinkluftbatterier består anoden av zink och katoden av syre från luften. Batterierna är billigare att producera än litiumjonbatterier eftersom det finns gott om zink. Dessutom har zinkluftbatterier möjlighet att lagra mer energi – teoretiskt sett fem gånger så mycket som litiumjonbatterier – samtidigt som zinkluft är säkrare och mer miljövänliga.

Zinkluftbatterier används ofta som energikälla i hörapparater och ibland i filmkameror. Men eftersom det har varit svårt att ta fram uppladdningsbara zinkluftbatterier har de ännu inte fått ett bredare genomslag.

Uppladdning försvåras eftersom batteriet saknar elektrokatalysatorer som kan generera syre vid uppladdning samt minska mängden syre vid urladdning.

Nu har forskare vid universitetet i Sydney och Nanyangs tekniska universitet presenterat en metod i tre steg för att komma förbi detta problem. Metoden presenterades nyligen i tidskriften Advanced Materials.

– Fram tills nu har uppladdningsbara zinkluftbatterier tillverkats med dyra elektrokatalysatorer av ädelmetaller, som platina och iridiumoxid. Med vår metod tillverkas tvärtom en familj av nya högpresterande och billiga katalysatorer, säger professor Yuan Chen i ett pressmeddelande.

De nya katalysatorerna tillverkas av metalloxider från vanliga ämnen som järn, kobolt och nickel. Genom att forskarna parallellt justerar metalloxidernas sammansättning, storlek och kristallinitet får de rätt egenskaper och kan användas för att bygga uppladdningsbara zinkluftbatterier.

Försök med batterier med de nya katalysatorerna har enligt forskarna visat goda resultat när gäller uppladdningsbarhet. Batterierna tappade mindre än tio procent av sin kapacitet efter 60 laddcykler.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt