Energi

Miljöexpert hoppar av bilutredning

Per Kågeson. Foto: Scanpix
Thomas B Johansson.

Huvudsekreteraren Per Kågeson har lämnat regeringens utredning om en fossiloberoende fordonsflotta. Orsaken är oenighet kring begreppet ”fossiloberoende”, skriver Riksdag och Departement.

Publicerad

Sverige fordonsflotta ska vara fossiloberoende år 2030, enligt regeringens mål. Förra sommaren tillsattes en utredning om vad det innebär och hur vi kan nå dit. Senast den 16 december i år ska resultaten redovisas.

Utredningen leds av professor Thomas B Johansson, och huvudsekreterare har varit Per Kågeson, som är miljöexpert och adjungerad professor på KTH. Men härom veckan hoppade han av utredningen i protest.

Tidningen Riksdag & Departement, R & D, har tagit del av ett internt mejl där han förklarar beslutet för sina kollegor. Per Kågeson skriver där att han inte kan ställa sig bakom utredarens tolkning att en ”fossiloberoende fordonsflotta 2030” innebär att trafiken ska vara helt fossilfri redan om 17 år. Det ser Kågeson som orimligt eftersom det skulle kräva mycket höga skatter eller långtgående förbud.

Enligt R&D vänder han sig även mot utredningens förslag om en prispremie på biodrivmedel som produceras i Sverige. Det skulle kunna snedvrida konkurrensen och klassas som otillåtet statsstöd, argumenterar Kågeson.

Flera av de övriga förslagen i utredningen ställer han sig dock bakom. Bland annat ett så kallat bonus-malus-system som innebär att fordon som ger mycket utsläpp får betala en avgift, medan miljövänliga fordon belönas med en bonus.

Efter Per Kågesons avhopp går Håkan Johansson, nationell samordnare för klimatfrågor på Trafikverket, in som utredningens huvudsekreterare.