Energi
Kungen tar ett spadtag för förnybar diesel
I fredags tog kung Carl Gustaf det första spadtaget till världens första fabrik för det förnyelsebara motorbränslet Bio-DME i Piteå. Volvo ska köra 14 lastbilar på bränslet och Preem ser till att det finns tankställen.
Det är det svenska bränsleteknikföretaget Chemrec som bygger anläggningen intill Smurfit Kappas massa- och pappersbruk i Piteå där råvaran till bränslet hämtas.
När fabriken är klar nästa sommar ska den tillverka 4 ton Bio-DME per dag av förgasad svartlut från massafabriken.
Så tänker sig Chemrec och Volvo att det kommer att se ut på de svenska vägarna framöver.
Den pilotanläggning som nu byggs går på 150 miljoner kronor och finansieras av EU:s 7:e ramprogram och svenska Energimyndigheten.
En lång rad företag är involverade i projektet.
UtvecklingsföretagetChemrecstår för kunskapen att omvandla den energirika svartluten till fordonsbränslet di-metyl-eter.
Den danska förgasningsspecialistenHarold Topsoestår för förgasningskunnandet.
LastbilsföretagetVolvo ställer upp med 14 Volvo FH-lastbilar, som skall testköras av utvalda kunder på fyra orter i olika delar av Sverige mellan 2010 till 2012.
DrivmedelsbolagetPreembygger fyra tankställen för Bio-DME i Piteå, Göteborg, Jönköping och Stockholm.
EnergiteknikcentrumETCi Luleå är med liksom det franska olje- och gasföretagetTotal och det amerikanska bildelsföretaget Delphi,som står för insprutningssystemet i Volvos lastbilar.
"Bättre än vanlig diesel"
Volvo Lastvagnars miljöchef Lars Mårtensson skriver i ett pressmeddelande:
- Bio-DME som bränsle i en dieselmotor ger lika hög verkningsgrad och en lägre ljudnivå jämfört med traditionella motorer. Jämfört med diesel genererar Bio-DME 95 procent lägre utsläpp av koldioxid. Förbränningen ger dessutom mycket låga emissioner av partiklar och kväveoxider. Sammantaget gör detta Bio-DME till ett idealiskt bränsle för dieselmotorer.
När testperioden är över ska beslut om en fullskalefabrik fattas.
- I framtiden kan upp till hälften av alla tung vägtransporter i Sverige komma att drivas med Bio-DME från svartlut som bränsle. Det innebär att utsläppet av fossilt koldioxid kan minskas med cirka 95 procent, säger Chemrecs vice vd Jonas Rudberg i ett uttalande.