Energi

Inga statliga pengar

till flytande biogas

Enklare att transportera flytande gas till tankstationerna. Foto: Eon Gas

Eon vill bygga Sverige första pilotanläggning för produktion av flytande biogas i Malmö. Men i går fick energibolaget besked att staten inte ställer upp med stödpengar.<br></br> - Nu är hela projektet hotat, säger Staffan Ivarsson, projektledare på Eon Gas.

Publicerad

Eon vill bygga den nya anläggningen vid Malmös reningsverk i Klagshamn. Det handlar om en investering på cirka 24 miljoner kronor.

Energibolaget hoppades att staten skulle stå för en tredjedel, via klimatinvesteringsprogrammet (Klimp).

Men när Klimp delade ut 480 miljoner kronor i går fanns anläggningen i Malmö inte med bland de 31 projekt som tilldelades pengar.

- Det är klart att vi är besvikna, säger Staffan Ivarsson. En sådan här försöksanläggning går inte att finansiera utan hjälp från staten.

I dag finns det redan en rötkammare som producera cirka 6 GWh biogas om året i Klagshamn. Gasen används bland annat till uppvärmning av växthus, men en stor del av året facklas den bort.

Med hjälp av så kallad kryogen uppgradering och kondensering vill Eon göra flytande biogas och flytande koldioxid av biogasen.

Flytande biogas är ett renare bränsle, som ger mer energi per kubikmeter och är billigare och enklare att transportera till tankställena.

- Det innebär att gasen på allvar kan börja konkurrera som miljövänligt motorbränsle, säger Staffan Ivarsson.

Flytande koldioxid, som är en biprodukt vid processen, kan användas ibland annat kylaggregat på lastbilar och till olika kylprocesser inom industrin.

Den här tekniken intresserar flera företag.

Scandinavian Biogas i Uppsala samarbetar just nu med holländska Gas Treatment Services (GTS) för att ta fram en ny teknik som kan användas för producera flytande biogas.

Utvecklingen sker i en pilotanläggning i Holland.

Även Volvo Technology Transfer (VTT) satsar pengar på bränslet. Som Ny Teknik berättat tidigare har Volvo tecknat en exklusiv licens med ett litet amerikanskt bolag som utvecklat en ny teknik för att rena och omvandla biogas till flytande form.

Målet är att driva reningsanläggningar eller sälja processanläggningar till biogasproducenter.

Eon hade också ansökt om nästan 600 000 kronor för att bygga om ett antal lastbilar, så att de skulle kunna göras på flytande biogas.

De pengarna beviljades av klimatinvesteringsprogrammet.

- Men om vi inte har något bränsle att köra dem på blir det rätt meningslöst att bygga om lastbilarna, säger Staffan Ivarsson.

Så blir biogas till fordonsbränsle:

För att använda biogas som bränsle i fordon måste den renas och uppgraderas.

Vid uppgraderingen ökar man metanhalten i biogasen från 55-70 procent till cirka 97 procent genom att ta bort vatten och koldioxid (ibland även svavel).

Nyproducerad biogas innehåller 30-45 procent koldioxid, beroende på vilken råvara som använts vid processen.

Om man dessutom vill ha gasen i flytande form finns det flera olika tekniker.

Eon vill använda sig av kryogen uppgradering och kondensering. Det går till så här:

1. Biogasen komprimeras till ett högt tryck.

2. Gasen kyls ner.

3. Gasen expanderar.

4. Expansion gör att temperaturen sjunker ytterligare. Vid minus 60-70 grader bildas flytande koldioxid. Runt minus 160 blir metangasen (biogasen) flytande.

Eftersom flytande biogas ger mer energi per kubikmeter än vanlig biogas lämpar den sig bra för att driva lastbilar och andra energislukande fordon.