Energi
Hybridbuss går en mil på två liter
Snål Fusobuss på väg
Mitsubishi Fuso börjar nu sälja en 12-meters stadsbuss med ungefär samma bränsleförbrukning som en jeep av lite äldre modell.
Bussen, som kallas Aero Star, klarar sig på 2 liter diesel per mil i stadstrafik och den tar betydligt fler passagerare än exempelvis en Hummer H2, som uppges dra 2-2,5 liter bensin per mil.
Hemligheten bakom stadsbussens låga förbrukning heter hybridteknik. Bussen är en seriehybrid: två 79 kW elmotorer driver bussen framåt. En förhållandevis liten dieselmotor på 4,9 liter driver en 40kW generator, som i sin tur laddar ett 634Volt litium-jonbatterier. Mitsubishi Fuso använder även SCR-teknik, med en tillsats av urea, för att hålla nere utsläppen av kvävedioxider, vilket även bidrar till något lägre förbrukning av diesel.
Aero Star Eco Hybrid Bus börjar nu säljas i Japan. Priset uppges till 41 miljoner yen (2,4 miljoner kronor), jämfört med 19 miljoner yen (1,1 miljoner kronor) för samma buss utrustad med en konventionell 300 hästars dieselmotor. Mercedesägda Mitsubishi Fuso räknar med att sälja ett 60-tal hybridbussar det närmaste året.
Förbrukningen på 2 l/mil är ungefär vad de svenska tillverkarna Volvo och Scania räknar med att nå med sina hybridbussar. Skillnaden är att Mitsubishi Fuso går att köpa, medan de svenska hybridbussarna fortfarande är prototyper.
En modern 12-meters stadsbuss drar 3,5-4 liter diesel per mil, beroende på topografi och körsätt. Volvo har byggt en parallellhybridbuss som räknar med att spara "upp till drygt 30 procent" jämfört med en dieselbuss, enligt informationschefen på Volvo Bussar Per-Martin Johansson. Scania använder seriehybridteknik i sin buss och räknar med besparingar på "minst 25 procent" enligt presschefen Hans-Åke Danielsson.