Energi

Biljätten: Framtiden är vätgasdriven

En av vätgasbilens fördelar jämfört med batteribilen är att den är snabb att tanka. 3–4 minuter jämfört med 20–30 minuter vid snabbladdning.
Företaget Friatec tillverkar rör. Restvärmen från produktionen används för att skapa vätgas av naturgas som driver en 1,4-MW bränslecell och förser fabriken med 60 procent av energin den behöver. På bilden Christoph Hiegel från Eon och Friatecs Michael Schaefer.
I Energiepark Mainz tillverkas helt grön vätgas genom att vatten delas upp med hjälp av el från vindkraftverk. Anläggningsingenjör Kai Abkemier berättar hur processen går till.

Vätgasen har många skeptiker. Men japanska biljätten Toyota har bestämt sig för att den har en given plats i framtiden. Frågan är på vilket sätt.

Publicerad

Bränslecellsbilen rullar fram till en anläggning fylld av rör, tuber och tankar i utkanten av Mainz nära Frankfurt i Tyskland. Den japanska biljätten har bjudit in bland andra Ny Teknik att köra de 90 milen (inklusive omvägar) i premiumsedanen Toyota Mirai mellan Stuttgart och Hamburg – enbart genom att tanka vätgas.

Några hundra meter från anläggningen står en grupp vindkraftverk och snurrar. Tanken är att överskottselen de genererar ska användas för att producera helt klimatneutral vätgas att tanka bilar och andra fordon med.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här