Fordon

Två steg mot effektivare bränsleceller

Så här vill Christophe Duwig göra bränslecellerna mer effektiva. Fakta: Johan Kristensson, Grafik: Jonas Askergren Foto: Christian Rehn

En bränslecellsdrivlina har i dag en verkningsgrad på 40–50 procent. Christophe Duwig vill höja den rejält.

Publicerad

Förhoppningarna på bränsleceller har funnits länge. Tekniken är knappast ny utan härstammar från början på 1800-talet. GM visade 1966 upp vad som brukar kallas den första bränslecellsbilen, Electrovan.

Först de senaste åren har bränslecellsbilar nått serieproduktion. Drivlinans verkningsgrad ligger på 40–50 procent. Det är överlägset förbränningsmotorer. Men mer finns att göra.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här