Usla laddmöjligheter i norra Sverige sänker elbilsförsäljningen

2021-09-22 07:27  

Intresset för elbilar skiljer sig stort i olika delar av landet. I sex norrländska kommuner har det inte registrerats en enda elbil i år.

Där är också laddmöjligheterna snudd på obefintliga.

– Här kan jag säga att intresset är typ noll, säger bilförsäljaren Angelica Edlund i Malå.

Det har i år inte nyregistrerats någon elbil i kommunerna Norsjö, Malå, Sorsele, Dorotea, Överkalix och Pajala, visar statistik över nyregistreringar från Statistiska centralbyrån.

Gemensamt för dessa norrländska kommuner är att de publika laddningsmöjligheterna väldigt få. Bäst till ligger Överkalix med två offentliga laddstationer och tre laddningspunkter, visar en kartläggning över laddinfrastrukturen i landet från elkraftsbranschens intresseorganisation Power Circle .

I Malå, Sorsele och Dorotea finns en offentlig laddstation per kommun. I Pajala och Norsjö finns inga publika laddningsmöjligheter.

Flest i höginkomstkommuner

En laddstation är en plats med en eller flera laddare för eldrivna fordon. En laddpunkt är själva kontakten där det laddbara fordonet laddas.

Betydligt bättre är försäljningen i höginkomstkommuner som Danderyd, Solna, Nacka och Vellinge, där det fram till slutet på augusti i år såldes flest elbilar per invånare, enligt statistik som bilköpartjänsten Blipp har tagit fram via analysföretaget Vroom. 244 elbilar har registrerats i Danderyd i år. I Vellinge är det 195 elbilar.

Läs mer: Därför vill bolagen inte bygga snabbladdare i norra Sverige

Där är också den offentliga laddinfrastrukturen mer utvecklad: elva laddstationer och 91 laddpunkter i Danderyd. I Vellinge finns det 18 publika laddstationer och 61 laddpunkter.

Kartan utgår från antalet publika laddpunkter per kommun. Kartläggningen är gjord av Power Circle, elkraftbranschens intresseorganisation. Foto: Anders Humlebo/TT

Tobias Olsson, bilförsäljare på Folkes Bil i Vilhelmina, säger att många kunder visar ett intresse men på grund av den nuvarande situationen, med räckvidden, kan de inte tänka sig att byta till en eldriven bil.

– Räckvidden är det största problemet. Trots att de marknadsför med att det ska räcka 50 mil när det är kallt stämmer det inte riktigt överens med verkligheten.

Malå: Intresset är typ noll

I Vilhelmina finns det endast tillgång till en offentlig laddstation i nuläget. I kommunen har fyra elbilar registrerats hittills i år.

– Om det inte finns möjlighet till snabbuppladdning i inlandet så är det inte heller någonting som lockar för kunder. Finns det möjlighet till att ladda så är det väl klart att fler kommer att kunna tänka sig att köpa.

I Malå går tankegångarna i samma riktning. Dels beror skepsisen på de långa avstånden man måste ta sig med bilen och dels på att det behövs fler laddmöjligheter, säger Angelica Edlund, från Norrlands Bil i Malå.

– Här kan jag säga att intresset är typ noll. Först och främst har vi bara en laddstolpe och sedan när man hör folk prata så är det ingen som tror att det funkar här uppe. Det är avstånden till jobbet och sedan att vi har 25-30 minusgrader hela vintern. Man väntar tills man vet att bilen tar sig.

Läs mer: Försvarar Sverige som elbilsland: ”Bilden av kaos stämmer inte”

Enligt energi- och digitaliseringsministern Anders Ygeman finns en plan för att hela Sverige ska ha en utbyggd laddinfrastruktur för elbilar.

TT: Måste det finnas många som kör elbil redan för att det ska satsas på laddinfrastrukturen eller är laddmöjligheterna viktigt för att fler ska börja köra elbil?

– Även om 90 procent av laddningen kommer att ske i hemmet eller på arbetsplatsen så är vårt mål att i det centrala vägnätet ska det inte vara mer än tio mil till en elbilsladdare någonstans i Sverige.

TT: Vad görs i dag för att detta ska ske?

– Klimatklivet har finansierat många tiotusentals laddpunkter på arbetsplatser och hem i Sverige. Sedan förra året har vi ett speciellt stöd för att täcka de ganska få platserna i landet där det är längre än tio mil till en laddstolpe och då går staten in och betalar hela kostnaden för en sådan laddstolpe.

TT: I bland annat Vilhelmina avvaktar många köpare för att kyla och därmed är räckvidden är ett problem?

– När man pratar glesbygd så ska vi ha tio mil mellan varje laddstolpe men de allra flesta med moderna elbilar laddar inte på stan, utan hemma. På en laddning kommer man 50 mil med en elbil. Även om man kör i Vilhelmina klarar man sig med att ladda hemma i bostaden. Man kan se laddningen på stan mer som reservtank än som huvudsaklig källa. Absolut är räckvidden kortare i kyla, men har man 50 mil från början så kanske man har 40-45 mil i kyla.

Laddbara fordon och laddmöjligheter i Sverige

I Sverige finns i dag 266 613 laddbara fordon.

Av det totala antalet personbilar i Sverige är fem procent laddbara.

När det kommer till laddstationer finns det totalt 2 558 stycken och 13 707 laddpunkter. Detta motsvarar 0,05 publika laddpunkter per laddbart fordon.

Källa: Power Circle

Beata Wallsten/TT

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt