Premium

Därför vill bolagen inte bygga snabbladdare i norra Sverige

Ingen ville ha regeringens pengar för att bygga snabbladdare på 18 orter. Enligt Ionity har norra Sverige inte har det underlag som krävs.

Publicerad

Tyskland nationella kontrollcentral för laddinfrastruktur har presenterat sin plan för att ge stöd till bygget av ett nät med tusen snabbladdare. Men kraven för att få loss statliga pengar är stränga.

Tesla Club Sweden rapporterar att laddeffekten måste ligga på minst 300 kW, med ett maxpris på 44 cent per kWh (cirka 4:50 kronor). Men själva stationen ska dessutom ha toaletter, med laddning på en upplyst plats under tak.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här