Premium

Unitigrundaren efter konkursen: ”Ganska stolt”

Unitigrundaren Lewis Horne om konkursen, anklagelserna från tidigare kolleger, återbetalningar av myndighetsstöd - och varför han är stolt: "Jag gav det ett ärligt försök".

Publicerad

Att etablera sig som en ny biltillverkare brukar anses vara bland de svåraste man kan ta sig an. Många har försökt, väldigt få har lyckats. Konkurrensen är knivskarp och bilköparna ofta lojala sina favoritmärken. 

Men elektrifieringen innebär den typ av språng som kanske bara inträffar en gång per hundra år – och tillfälligt öppnar ett fönster för nya aktörer. Det var detta fönster som elbilsstartupen Uniti, grundat i Lund i januari 2016, hoppades på. Målsättningen var en liten två- eller fyrsitsig elbil med avskalad minimalistisk design anpassad för stadstrafik, med 30 mils räckvidd. Företaget ville ta det bästa från Tesla och Apple och skapa ett miljöriktigt fordon för den urbana medelklassen. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här