Elbilar

Trots global kris: Elbilar fortfarande hett

Trots att covid-19 härjar och bilhandeln blöder – ökar försäljningen av elektrifierade bilar. Och i en ny rapport framgår det att mot slutet av året kommer det att rulla nära tio miljoner på världens vägar.

Publicerad

Det är ännu så länge för tidigt för att kunna överblicka vad efterdyningarna av coronapandemin kommer att bli. När det kommer till bilförsäljning har viruset verkligen slagit undan fötterna för både industrin och handlarna. Men det finns ett litet ljus. Elektrifierade bilar.

I en rapport från Internationella Energirådet, IEA, spås att försäljningen av rent fossildrivna bilar kommer backa 15 procent sett till helåret 2020. Men för de laddbara alternativen förutspår de ungefär samma efterfrågan som i fjol.

Men även om prognosen gör gällande att elektrifierat inte backar – utgör de fortfarande bara en liten andel. Av 100 sålda kommer endast tre var elbilar eller laddhybrider skriver de.

Tittar man på totalen kommer det därmed när vi går in i 2021 att rulla nära tio miljoner laddbara bilar världen över – en rejäl uppgång jämfört med de 17 000 som fanns i början av förra decenniet.

En viktig del i detta är enligt IEA de miljöpolicys och regler som många marknader infört. De nämner, skatter, inköpssubventioner, rabatter på vägtullar/parkeringar samt utsläppsfria zoner som tydliga styrmedel som har effekt.

I Sverige har vi i dagsläget ett system där bilar med lågt utsläpp subventioneras med upp till 60 000 kronor. Det ligger i linje med många länder. Däremot har vi här ännu inte några riktade insatser som exempelvis lägre trängselskatt eller rabatt på parkering.

Enligt IEA kommer tydliga regleringar vara pådrivande i övergången, men regeringar och myndigheter måste även vara följsamma i utvecklingen samt se till att ha finnas en långsiktig vision.