Triggos elbil byter storlek i farten

2020-05-12 13:33  

Vid landsvägsfart är fordonet 148 centimeter brett men vid manövrering på små ytor kan den krympa till 86. Polska Triggo presenterar nu en lösning tänkt att underlätta livet i storstaden.

Det är dags att bekanta sig med ytterligare ett företag vars idé är att framtidens fordon måste bli mindre för att vi ska kunna fortsätta ta oss fram i de allt trängre storstäderna.

Polska Triggo har nu presenterat ett helelektriskt fordon med ett variabelt chassi. Hjulupphängningen kan justeras så att bredden blir mellan 148 och 86 centimeter. Vid maxfarten 90 kilometer per timme vill man förstås ha ett bredare fordon men vid parkering eller manövrering på trånga ytor passar det bättre med ett smalare. Manöverläget är tillgängligt i hastigheter upp till 25 kilometer per timme. Svängradien är då endast 3,5 meter.

Bil och motorcykel i kombination

Enligt Triggo kombinerar fordonet både en bils och en motorcykels egenskaper i samma enhet.

Fordonet är inte en bil i ordets rätta bemärkelse utan kommer att placeras i kategorin L7e, (med den snudd på obegripliga svenska beteckningen ”Annan fyrhjuling än lätt fyrhjuling”, på engelska Quadricycle). Det är samma kategori som konkurshotade Uniti länge planerade att bygga sin modell One i, men där företaget sommaren 2018 ändrade sig och bytte till personbil (M1).

100 kilometers räckvidd

Triggo blir 2,6 meter lång och har plats för en förare med en passagerare bakom. Vikten är 400 kilo plus ett utbytbart batteri på 8 kWh som väger 130 kilo. Räckvidden anges till 100 kilometer.

L7e-fordon för persontransport får väga maximalt 450 kilo exklusive batteri och medåkande. Kategorin innebär även att fordonet får ha en effekt om maximalt 15 kW.

Konceptet föddes redan 2010. 2016 fanns en första prototyp byggd i plywood och nu har det alltså blivit dags att presentera det färdiga fordonet. Triggo hoppas kunna dra igång serieproduktion under 2021. Kundgruppen företaget siktar in sig på verkar primärt vara leverantörer av mobilitetstjänster, skriver Electrive.

Det finns flera liknande fordon redan – dock inte med variabel bredd. Renault Twizy är en populär variant. Nyligen presenterade även Citroën sin variant kallad Ami.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt