Fordon

Uniti svänger – bygger en "riktig" bil

Uniti One testkördes på privat väg i Skåne för några månader sedan. Foto: Uniti
Albin Wilson, art director på Uniti Foto: Uniti
Robin Eriksson, marknadschef på Uniti. Foto: Uniti

Planen var att bygga ett fordon klassad som tung fyrhjuling. Men nu har elfordonsutmanaren Uniti ändrat kurs – och det får konsekvenser.

Publicerad

Uniti presenterade i december sitt elfordon Uniti One i den planerade tillverkningslokalen i Landskrona inför ett par tusen besökare.

Det 450 kilo tunga fordonet ska utrustas med ett batteripack på 22 kilowattimmar vilket ska ge 30 mils räckvidd. Fordonskategorin var angiven till L7e, vilket innebär en "tung fyrhjuling". Undergruppen som Uniti ville hamna i kallas "L7e-C eller "tung mopedbil". Vikten får vara högst 450 kilo för passagerarfordon, utan last och utan batteri.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här