Uniti svänger – bygger en "riktig" bil

2018-08-03 06:00  

Planen var att bygga ett fordon klassad som tung fyrhjuling. Men nu har elfordonsutmanaren Uniti ändrat kurs – och det får konsekvenser.

Uniti presenterade i december sitt elfordon Uniti One i den planerade tillverkningslokalen i Landskrona inför ett par tusen besökare.

Det 450 kilo tunga fordonet ska utrustas med ett batteripack på 22 kilowattimmar vilket ska ge 30 mils räckvidd. Fordonskategorin var angiven till L7e, vilket innebär en "tung fyrhjuling". Undergruppen som Uniti ville hamna i kallas "L7e-C eller "tung mopedbil". Vikten får vara högst 450 kilo för passagerarfordon, utan last och utan batteri.

Fordonsklassen innebär lägre ställda krav jämfört med om den klassats som en vanlig personbil, det vill säga M1. L7e-fordon behöver bland annat inte genomgå några särskilda krocktester.

Satsar på riktig personbil

Uniti har nu valt att satsa på att bygga en "riktig" personbil i kategori M1 i stället.

– Det har framkommit efter de tester vi har gjort och i samråd med de tillverkningspartners som vi har. Det innebär bland annat krockzoner, krockkuddar och de tester som alla personbilar måste genomgå. Det innebär trovärdighet att gå igenom den klassningen. Dessutom kommer vi att kunna nå en större marknad, även utanför EU, säger Albin Wilson på Uniti.

Men beslutet får konsekvenser. Företaget har lagt mycket kraft på att utveckla en joystick för styrningen. Med nuvarande regler är det förmodligen inte möjligt att bygga en personbil med joystick.

– I stället kör vi antagligen ett rattsystem men med swipeytor på ratten (för att exempelvis aktivera körritningsvisaren, reds. anm.), säger Albin Wilson och påpekar att de just nu utvärderar saken tillsammans med experter.

Fordonet blir dock fortsatt centrumstyrd, där föraren sitter ensam fram och passageraren bakom.

Blir något dyrare

Priset för grundmodellen har tidigare angetts till 145.000 kronor och 199.000 för en fullutrustad.

Hur påverkar den nya klassningen priset?

– Inte särskilt mycket. Eftersom vi når en bredare marknad får vi skalfördelar och kan bibehålla prisbilden, säger Albin Wilson.

Men priset kommer att öka något?

– Ja, det är något vi fortfarande diskuterar, säger han.

Oklart var tillverkningen hamnar

Om det blir tillverkning i Landskrona är ännu inte beslutat.

– Landskronafabriken är en trolig möjlighet. Men vi kollar fortfarande andra alternativ.

Kan tillverkningen även hamna utomlands?

– Det blir mest troligt inom Europa om det skulle ändras, säger han.

Fordonet testkördes för några månader sedan på privat väg i Skåne. Albin Wilson beskriver känslan som "sportig", något Uniti vill behålla även i produktionsvarianten.

– Acceleration blir ju extremt annorlunda jämfört med en bränslebil. Eftersom den är så liten och lätt blir det en sportig känsla, säger han.

Malmö övervägs för huvudkontoret

Kontoret finns för tillfället i Lund. Marknadschefen Robin Eriksson berättar att man överväger ett huvudkontor i Malmö och ett på den plats där produktionen slutligen hamnar.

– Malmö är en strategiskt bra plats. Det händer mycket i regionen och är närmre kontinenten är Stockholm, säger Robin Eriksson.

 

Rättad version: Albin Wilson fick i en tidigare version fel förnamn.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL