Elbilar
TEST: VW Golf GTE – den bästa av två världar?
När nu det mesta talar emot diesel i framtiden, ökar intresset för laddhybrider. En av de populäraste är VW Golf som förenar det bästa av två världar i ett snyggt paket.
När nu det mesta talar emot diesel i framtiden, ökar intresset för laddhybrider. En av de populäraste är VW Golf som förenar det bästa av två världar i ett snyggt paket.
Inför modellåret 2017 har Volkswagen genomfört några mindre uppgraderingar på sin populäraste modellprogram. Det handlade om nya LED-strålkastare och LED-bakljus. Uppdaterat infotainmentsystem med nyheten geststyrning och förarassistanssystemen Traffic Jam Assist och Emergency Assist som blev standard. Mycket handlade det om kosmetika men i ett par fall om riktigt bra tekniska utvecklingar. Ett av dessa fall är laddhybriden GTE.
Det är en supermiljöbil som tar dig till jobbet eller andra sträckor under teoretiska 50 km med noll utsläpp. Sportig körning och kallt väder minskar dock den räckvidden. Beroende på förarens körprogramval, jobbar elmotorn på 102 hk tillsammans med den turboladdade bensinmotorn på 150 hk med ett vridmoment på hela 350 Nm. Den kombinerade effekten är 204 hk och det ger GTE en riktigt bra prestanda. 0-100 km/h klarar den på 7,6 sek och toppfarten är 222 km/h.
Enligt den standardiserade körcykeln för laddhybrider är förbrukningen under 2,0 l/100 km, men också det är rent teoretiskt. I själva verket hamnar man i bästa fall på runt 3,5 l/100 km och det är riktigt bra. CO2-utsläppen är låga 35-39 g/km vid kombinerad drivning. Den totala räckvidden som uppges vara hela 939 km, känns lite i överkant. För att klara det behöver det vara varmt ute, jämn trafikrytm och att föraren har genomgått kurs i eco-körning.
Batteriet återvinner en del energi vid inbromsning och bensindrift men använder man eldrift i större omfattning måste bilen anslutas till elnätet för laddning. Batteriet laddas fullt på 3 timmar och 45 minuter med hjälp av ett konventionellt eluttag. Med laddningsstation, offentlig eller hemma, laddas batteriet på 2 timmar och 15 minuter. Dessutom finns det offentliga laddare i anslutning till köpcentrum, stormarknader, flygplatser etc.
Golf GTE är en genomtänkt bil som inte bara är miljövänlig men också riktigt kul att köra. Den är utrustad med Volkswagens 6-stegade automatiska DSG-växellåda, men det går även att köra bilen manuellt med växelpaddlarna vid ratten. Kopplingen sker dock alltid helt automatiskt med s.k. dubbelkoppling som gör växlingarna nästintill omärkbara. DSG-växellådan har två körprogram, normal- eller sportläge. I sportläget och med Boost-läget, sticker bilen verkligen iväg. Den är skönt balanserad och har en lagom hård sättning som även gör långfärder riktigt bekväma.
Active Info Display (tillval) är en digital display där all viktig information visas på en stor, högupplöst 12,3” TFT-färgdisplay. Man kan välja mellan flera olika profiler beroende på vilken information man vill ska visas, som komplement till den digitala hastighetsmätaren och varvräknaren. Alla instrument är lätt överskådliga och reglage och knappar sitter inom nära räckhåll. Med multifunktionsrattens knappar kan man sköta radio, handsfree, farthållare m.m. En genomtänkt förarmiljö i en genomtänkt bil.
Golf GTE börjar på 379 900 kr före miljöbilspremien på 20 000 kr. Testbilen hade extrautrustning för 86 500 kr, bl.a. panoramaglastak, digital instrumentering med navigation, premium ljudsystem etc. Utrustning som nog de flesta väljer till. Jag gillar bilen och just nu är det nog det bästa valet i den här storleksklassen.
FOTO: Håkan Nilsson