Premium
Teknikchefen om viktiga valen för EX90: ”En ingenjörsbalansering”
Mer teknikspäckad och säker än någonsin tidigare. När Volvo lanserade elbilen EX90 var nyheterna många. Och fler är att vänta. ”Vi förbereder teknikskiften”, säger teknikchef Henrik Green.
Varje ny generation bilar kommer med ny teknik. Men när Volvo nu har ryckt skynket av sin elbil EX90 är det inte fel att säga att det verkligen är något helt nytt vi nu får se.
Men samtidigt ändå något tryggt, eftersom det är en igenkännbar Volvo.
– Vi återgår till våra rötter och går väldigt hårt på säkerhet. Det är en elektrifierad bil är grunden, men att vi standardiserar lidarn och den nya datorn i bilen. Det tycker jag är den mest imponerande nyheten. Här sticker vi ut, säger han.
Beslutet att helt integrera lidar-sensorn och använda dess kapacitet i hela säkerhetsarbetet lyfter Henrik Green som ett väldigt Volvo-typiskt beslut och något han är stolt över.
– Man kan säga att självkörande tekniken har gjort att vi valt lidar. Men där många konkurrenter stannar vid självkörande, ser vi att den kan spela stor roll på säkerhetssidan. Att vi har den som standard tror jag absolut kommer innebära att vi får färre olyckor i en EX90 jämfört med olyckor i andra bilar, säger han.
Men hur är det med den självkörande biten? Volvo har vid flertalet tillfällen sagt att funktionen Ride Pilot med oövervakad körning kommer med EX90 – och då först i Kalifornien. Frågan är dock när. På Ny Tekniks fråga om det kommer att finnas med vid marknadsintroduktionen är Henrik Green väldigt svävande.
– Vi har sagt att det kommer med EX90, men vi har inte specificerat exakt när. Tekniken finns med från dag ett och den kommer att ge oss massiv datainsamling. Vi börjar i Kalifornien och hårdvaran finns i bilen – när vi aktiverar det återkommer vi till, säger han.
Nytt plattformstänkande
EX90 bygger på den nya plattformen SPA2. I grunden är den en vidareutveckling av den SPA-plattform som ligger till grund för Volvos 60- och 90-serie. Men samtidigt är den helt skild från de tidigare bilarna.
Till att börja med är den enkom för elbilar. Därtill är el- och datainfrastruktur helt ny, för att inte tala om att komponentlådan är en helt annan. Henrik Green säger att utöver att i stort allt är nytt är även filosofin med plattformen skild från tidigare.
– Det vi har lärt oss är att vi inte längre kan frysa en plattform över tid. Man kan inte lansera en plattform och låta den vara densamma, utan vi förbereder oss för teknikskiften under plattformens livstid.
Volvo Cars tittar exempelvis på 800-voltsteknik. I dagsläget bygger EX90 på 400-volt, men det kan ändras.
Motorutveckling är ett annat viktigt område för teknikutveckling. Därtill kommer Volvo Cars egen batterifabrik som byggs tillsammans med Northvolt att ge nya möjligheter som tillverkaren vill realisera i plattformen.
– Våra bilprogram har nog inte ändrats så mycket, utan det är samma cykler som innan [ungefär sju år för en modellgeneration reds.anm]. Men vi kommer koppla in teknikuppgraderingar till plattformen.
När det gäller batterier. BMW har likt Tesla valt cylindriska batterier, men Volvo har valt prismatiska – och det förefaller vara något man kommer att hålla sig till under överskådlig tid.
– När vi gjorde grundjobbet tittade vi på cylindriska batterier. Vi landade i prismatiska för att få in så hög energikapacitet som möjligt i den här bilen. Det handlar dels om en geometrisk ekvation samt om hur man ska göra med kylning. En ingenjörsbalansering skulle jag kalla det. Att byta till cylindriska celler under en plattformslivstid skulle jag säga blir komplicerat, säger Henrik Green.
Dubbelriktad laddning
Inför lanseringen av sin nya elbil gjorde Volvo Cars stor sak av att EX90 har dubbelriktad laddning. Att EX90 skulle kunna ”drifta ägarnas liv” i rent bokstavlig betydelse.
Vid lanseringen pratade tillverkaren om att erbjuda hela lösningar med hemsystem.
– Systemet håller reda på laddstatus och batterihälsa och bilen har alltid veto för hur det ska gå att använda. Men tanken är att du som kund ska kunna köra system och efterfråga laddning som kan vara optimalt ur ett hus- eller elnätperspektiv.
Är det någon begränsning i hur mycket ett V2G-system kan användas, exempelvis ett visst antal tusen timmar eller tusentals kWh?
– Nej vi har inte satt några sådana siffror på hur länge kunden får använda det, säger Henrik Green.