Så mycket kostar Skodas nya el-suv Enyaq

2020-09-02 13:17  

En el-Skoda med upp till 510 km räckvidd och utrymme för vardagen. Nu har tjeckerna presenterat sin crossover Enyaq – samt även en prislapp för bilen.

I förra veckan nådde VW-koncernen en milstolpe då de efter flera år av koncept, teknikuppvisningar och förseningar till slut rullade ut elbilen ID.3. Men även om det var ett enormt viktigt kliv – så är modellen inte ensam i den elbilsoffensiv som biljätten planerar.

Nu har turen kommit till Skoda vars Enyaq gör entré som en produktionsklar bil.

Grunden är densamma som i VW-syskonet, men istället för att komma i skepnaden av en kompakt halvkombi så har man här en crossover. Bilen har även den visats i massvis av visioner men nu är det alltså dags för seriemodellen.

Läs mer: Kia lanserar laddbar Sorento – utmanare till Volvo

De första bilarna kallas Founders Edition och som en hyllning till det tjeckiska märkets 125 år i branschen så kommer tillverkaren att begränsa antalet till 1895 stycken.

Skoda Enyaq. Foto: Skoda

Precis som ID.3 kommer Enyaq i tre olika tappningar. Standardmodellen, x-modellen samt i en sportigare vRS-tappning. Bilen kommer även i två batteristorlekar samt med alternativet fyrhjulsdrift. Så även om modellen bygger på samma MEB-arkitektur som folkan så kan man få Skodan i lite fler smaker.

Instegsversionen kallas Enyaq 60 iv och är bakhjulsdriven. Effekten ligger på 132 kW och räckvidden på 390 km. Detta till ett pris på 452 500 kr.

Ett kliv upp på modellstegen kommer Enyaq 80 iv och då har bilen det större batteriet samt lite mer kraft i maskinen, dock är det fortfarande bakhjulsdrift som gäller. Och i den här tappningen ska man kunna ta sig 510 km på en laddning. Här hoppar priset upp till 551 100 kr.

Läs mer: Oväntade teknikvalet i Renaults hybridsatsning (och tre provkörningar)

I Enyaq 80x iv får man ytterligare en elmaskin på framaxeln, vilket då innebär fyrhjulsdrift samt en effekt på 195 kW. Dock blir räckvidden något lidande och enligt Skoda hamnar den på 460 km.

Toppversionen Enyag vRS iv har samma drivlina, men nu har maskinen fram fått högre uteffekt vilket resulterat i att förare har 225 kW till sitt förfogande.

Vad de båda fyrhjulsdrivna versionerna går loss på har Skoda inte avslöjat än, däremot berättar de att försäljningen av samtliga Founders Edition kommer dra igång i början av oktober och de första leveranserna dimper ner under första halvåret 2021.

Fakta Skoda Enyaq

Enyaq 60 iv

Drivning: Bakhjulsdrift

Max effekt: 132 kW / 180 hk

Max vridmoment: 310 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 8,7 sekunder

Topphastighet: 160 km/h

Räckvidd (WLTP): 390 km

Bagageutrymme: 585 liter

Enyaq 80 iv

Drivning: Bakhjulsdrift

Max effekt: 150 kW / 204 hk

Max vridmoment: 310 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 8,5 sekunder

Topphastighet: 160 km/h

Räckvidd (WLTP): 510 km

Bagageutrymme: 585 liter

Enyaq 80x iv

Drivning: Fyrhjulsdrift

Max effekt: 195 kW / 265 hk

Max vridmoment: 425 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 6,9 sekunder

Topphastighet: 160 km/h

Räckvidd (WLTP): 460 Nm

Bagageutrymme: 585 liter

Enyaq 80 vRS iv

Drivning: Fyrhjulsdrift

Max effekt: 225 kW / 306 hk

Max vridmoment: 460 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 6,2 sekunder

Topphastighet: 180 km/h

Räckvidd (WLTP): 460 km

Bagageutrymme: 585 liter

Felix Björklund

Mer om: Skoda Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt