Oväntade teknikvalet i Renaults hybridsatsning (och tre provkörningar)

2020-08-28 06:00  

En produktoffensiv riktat mot folket. Renault har släppt ut Clio, Captur och Mégane i elektrifierad tappning. Ny Teknik har provkört alla tre bilarna – och tittar närmare på tillverkarens lösning.

Elektrifiering håller på att stöpa om hela bilindustrin, och även om rena elbilar fortfarande inte är ett stort säljsegment så ökar de olika formerna av hybrider enormt.

Renault, som förvisso länge har haft elbilar i modellpaletten, har i år tagit rejäla kliv framåt då de nu lanserat tre modeller i olika former av hybridförpackning. Det är Clio som kommer som elhybrid, samt Captur och Mégane som båda får laddhybrid-drivlina.

Det är välkomna inslag i respektive klass, men än mer intressant är det teknikval som den franska tillverkaren har gjort.

Läs mer: Provkörning: Audi E-tron Sportback 55 – ”Form vinner över funktion”

Så vad har de hittat på? Jo, eldrivlinan är modulär och består av tre delar. Växellåda, elmaskiner samt batteri – egentligen inget konstigt med det. Men sedan kommer det som sticker ut. 

E-tech-bilarna har två elmaskiner där huvudmotorn är den som driver hjulen vid eldrift samt assisterar bensinmotorn när det behövs. Utöver den finns det en mindre maskin kopplad direkt på den fossildrivna motorn . Uppgiften som den har är att generera el till batteriet samt hjälpa till vid växlingar.

Själva förbränningsdelen är en 1,6-liters sugmotor som antingen kommer i 140 eller 160 hästkrafters skepnad.

Hela lösningen är tekniskt intressant. Själva kallar Renault det för kopplingslös multiläges-växellåda och den ska leverera bästa möjliga effektivitet.

Den här typen av lösningar är något som används inom racing där den ger otroligt snabba växlingar (vilket ger mer tid åt acceleration), baksidan är dock man offrar komfort – samt att slitaget är högt.

Och här kommer den mindre elmaskinen in och styr så att växlingen ska bli mjukare och att du som förare inte ska skakas om. Det här är en helt annan approach än vad andra tillverkare har och något Renault har tagit fram med hjälp av erfarenheter från sin Formel 1 avdelning.

Läs mer: Provkörning BMW X5 Xdrive 45e: ”Levererar bekväma långresor med bravur”

En aspekt av att sakna koppling är dock att bensinmotorn inte kan dra bilen från start. Det innebär att alla bilar med E tech-tekniken börjar färden på el.

Är batteriet urladdat är förvisso förbränningsmotorn i gång, men den får då via den mindre elmaskinen agera generator för att bilen initialt ska gå på el. Först när hastigheten är över 20 km/h klarar bensinmotorn att ta över. 

Fossildelen har fyra växlar inriktade på hastighet över 20 km/h – så man kan enkelt säga att Renault har rationaliserat bort första och andra växeln eftersom batteridriften sköter det spannet. Och så är fallet även vid backning – den sker på elmaskinen så backväxel saknas. Det här är samma för både elhybrider och laddhybrider.

Vad är vinsten? Jo, enligt den franska tillverkaren ska man redan i Clio-hybriden klara av att köra 80 procent av tiden (observera att det inte är körsträckan de pratar om) på el i stadsmiljö och bränslebesparingen ska vara 40 procent. Detta på ett batteri om 1,2 kWh.

I laddhybridversionerna av Mégane och Captur som använder E-tech är batterikapaciteten på 9,8 kWh och här pratar vi i stället om upp till 50 km utsläppsfri körning.

Det må vara respektabla siffror, men hur är det i verkligheten?

Vid en produktpresentation i trakterna av Arlanda fick vi möjligheten att kort testa de tre olika bilmodellerna.

Renault Mégane Sport Tourer E-Tech. Foto: Felix Björklund

Renault Mégane Sport Tourer E-Tech – ”Inget för den ystra”

Vi börjar körningen med Mégane Sport Tourer. En bil som har den mörkare blå färgen som pr-avdelningen pekar ut som speciellt vald eftersom den signalerar sportighet. I kombination med att kombin kallas just Sport Tourer så kan man förvänta sig lite sportighet … men så bär det av och det är inte alls sportigt.

Nej, bilen känns mer intresserad av annat än sport. Accelerationen är tamare än vad man skulle kunna tänka sig och den sker till mer oljud än vad man kan tycka är nödvändigt.

Men vi fortsätter, och när du väl har fått upp farten så assisterar elmaskinen bensinmotorn på ett föredömligt sätt. Körlägena är tre till antalet. Pure, Sport och Mysense kallas de men jag får inte riktigt känslan av att den förstnämnda skulle vara extra eko och Mysenese är bara ett annat ord för normal-läge. 

Och så sport … nej, det är ingen distinkt skillnad. Men skam den som ger sig, Renault har gett oss ett sportläge så jag ägnar ett längre skogsparti med småvägar åt att försöka kräma ut lite av den varan.

Vi försöker till och med busköra bilen på en stor asfaltsplan – men icke. Med fransk envishet vägrar bilen dansa runt i doughnuts och det är med stor indignation Mégane till slut släpper fram lite däckstjut.

Nej, E tech-drivlinan är, trots F1-inblandning, inget för den ystra. 

Men det är nog få köpare som intresserar sig för den typen av manövrar. Då är snarare bagageutrymme och räckvidd på el mer övertygande siffror. Och den förra ligger på 447 liter, den senare på 50 km. Och här levererar man.

Att bränsleförbrukningen hamnade på 0,55 l/mil trots högst omild behandling av gaspedalen ska nog även ses som bra – för då torde mer civiliserat beteende se till att kapa den siffran rejält. 

Fakta Renault Mégane Sport Tourer E-Tech

Pris: från 376 900 kr

Drivlina: 1,6 liters bensinmotor + två elmaskiner

Max systemeffekt: 160 hk

Batterikapacitet: 9,8 kWh

Räckvidd på el: 50 km

Topphastighet på el: 135 km/h

Officiell förbrukning: 0,13 l/mil

Officiellt koldioxidutsläpp: 28 g/km

Bagageutrymme: 447 liter

Max dragvikt: 700 kg

Renault Captur E-Tech. Foto: Felix Björklund

Renault Captur E-Tech – ”Passar bäst i stadstrafik”

Efter vår tur med Méganè kommer turen till Captur i laddbart utförande. Captur är en stormakt nere på kontinenten och har de senare åren dominerat toppen av försäljningslistorna.

Att den nu kommer i laddbart utförande lär inte göra saken sämre. Precis som med Méganè är det minimalt med detaljer som särskiljer laddhybriden från övriga i modellpaletten. Drivlinan är identisk med den i Méganè, men eftersom Captur har en lite mer avslappnad framtoning är förväntan en annan.

I stället för att försöka locka fram inneboende rally-pretentioner appellerar Captur till de förnuftiga och praktiska sidorna.

Bilen är stabil och förutsägbar och den passar som bäst i och runt stadstrafik där både bilmodell och drivlinan kommer till sin rätt. Efter att ha avklarat en runda på dryga åtta mil så kördes 44,5 km av dessa på el. Inte allt för långt från utlovade 50 km. 

Fakta Renault Captur E-Tech

Pris: från 353 900 kr

Drivlina: 1,6 liters bensinmotor + två elmaskiner

Max systemeffekt: 160 hk

Batterikapacitet: 9,8 kWh

Räckvidd på el: 50 km

Topphastighet på el: 135 km/h

Officiell förbrukning: 0,14 l/mil

Officiellt koldioxidutsläpp: 33 g/km

Bagageutrymme: 379 liter

Max dragvikt: 700 kg

Renault Clio E-Tech. Foto: Felix Björklund

Renault Clio E-Tech – ”Enda baksidan är prislappen”

Att Clio är en storsäljare i sitt segment är inte konstigt. Den är väldigt välsorterad och både interiörkvalitet och utrymme är imponerande. Den känns som en mer mogen bil.

E Tech-drivlinan gör sitt för att bidra till detta och vid start svarar den direkt, mycket likt en elbil. Men i takt med att hastigheten blir högre blir inspelet från elmaskinen allt vagare. 

Drivlinan kan även ha lite väl lång betänketid för hur den ska driva vid acceleration eller när man kliver av gaspedalen. Ett exempel är att det tar lite tid innan regenerationen startar. 

På ett sätt är det kanske fräckt att elhybriden ska köras samtidigt som laddhybrider med mycket större elmaskiner och batterikapacitet – för det är ju gentemot rena förbränningsbilar den ska jämföras. Men trots det tycker jag att Clion står sig bra.

Det växlar smidigt mellan bensinmotorn och elmaskinen och det är mjukare och mer raffinerat än en typisk CVT-låda.

Renault Clio E-Tech. Foto: Felix Björklund

Att man inte ens blivit av med bagageutrymme är ytterligare et plus. Den enda baksidan är prislappen. Clio E-tech börjar på 264 900 kronor vilket är över 80 000 kr mer vad instegsmodellen går loss på. Och ur ett rent ekonomiskt perspektiv är den helt huvudlös.

Men det finns vinster. Utöver att du får en mycket starkare drivlina drar den ju runt en deciliter mindre bränsle per mil.

Fakta Renault Clio E-Tech

Pris: från 264 900 kr

Drivlina: 1,6 liters bensinmotor + två elmaskiner

Max systemeffekt: 140 hk

Batterikapacitet: 1,2 kWh

Topphastighet på el: 75 km/h

Officiell förbrukning: 0,43 l/mil

Officiellt koldioxidutsläpp: 96 g/km

Bagageutrymme: 300 liter

Max dragvikt: 900 kg

Felix Björklund

Mer om: Renault Hybrid

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt