Nya tester visar: Audio E-tron säkraste elbilen hittills

2019-08-19 07:01  
Ett toppresultat med plus i kanten för Audi E-tron i nya krocktester. Foto: IIHS

Den säkraste elbilen hittills. Audis E-tron har i nya krocktester presterat bättre än någon annan hittills. Men frågan är hur länge de får behålla kronan… snart kommer Teslas svar.

(Artikeln är uppdaterad)

Ett toppresultat med plus i kanten. Så kan man summera det krocktest som amerikanska IIHS utsatte Audi E-tron för. Elbilen fick det åtråvärda betyget Top Safety Pick + – något som ingen annan batterielektrisk bil fått förut av organisationen. 

För att få betyget måste bilen prestera i sex olika krocktest, och när man tittar på summeringen så är det idel högsta betyg. Och det gör att Audi övertrumfar konkurrensen.

För Audi kommer resultatet lägligt. I USA har märket haft det lite motigt då E-tron först försenades på grund av batteribrist och man sedan fick återkallas på grund av potentiell risk för batteribrand.

Läs mer: Audi släpper snikversion av E-tron – här är skillnaderna

Men även om man i Ingolstadt kan slå sig för bröstet och kalla sig bäst i klassen så ska det nog sägas att konkurrensen inte är allt för hård. De enda batterielektriska bilarna som man testat tidigare är Tesla Model 3 och Chevrolet Bolt.

För Teslan som krocktestades för två år sedan var resultatet varierande, och Bolt missade toppbetyg på grund av taskiga strålkastare samt mindre bra öglor för att förankra barnstolar.

Dock kanske det hela ändras snart. IIHS har meddelat att de nu börjar krocktesta Tesla Model S, en bil som övertrumfade E-tron i alla kategorier när europeiska Euro NCAP testade den.

Uppdatering: I en tidigare version stod att det var Tesla Model S som redan hade testats av IIHS, men det är Model 3.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt