Audi släpper snikversion av E-tron – här är skillnaderna

2019-08-06 13:14  

UPPDATERAD. Det krävs en tjock plånbok för E-tron 55 Quattro, men nu presenterar Audi en mindre kraftfull version av el-suven. Den har också nära tolv mil kortare räckvidd.

Audis el-suv fick goda omdömen i Ny Tekniks test. E-tron 55 Quattro levererar ett attraktivt helhetspaket, men med en prislapp som börjar på 885 000 kronor och med kryssade tillval tar sig över miljonen är det knappast modellen som kommer att elektrifiera Sverige.

Men nu meddelar Audi att en billigare version står i kulisserna – E-tron 50 Quattro. 55:an har ett batteripack på 95 kWh – E-tron 50 Quattro får en fjärdedel mindre batterikapacitet, vilket innebär att den mer än 2,5 ton tunga modellen blir omkring 120 kilo lättare.

Kortare räckvidd: 299 kilometer

71 kWh ger E-tron 50 en räckvidd på 299 km enligt körcykeln WLTP. Det är 28 procent kortare än originalets angivna 417 km.

Enligt Audi ska modellens drivlina ha uppdaterats, och optimerats. Även den billiga versionen har en motor per axel med drivning på alla fyra hjul – men för att få det mindre batteripacket att härda ut bättre har bilens motorer bantats ned. De ger nu 230 kW mot originalets 300 kW, vilket innebär att bilen har tappat strax under 100 hästkrafter.

Audi hävdar dock att motorerna ska leverera en hög prestanda. I den här applikationen genererar de tillsammans 230 kW med ett vridmoment på 540 Nm, och kan accelerera el-suven från 0-100 km/h på sju sekunder, mot en elektroniskt kontrollerad topphastighet på 190 km/h.

Priset för nya el-suven är inte presenterat

För att uppnå den högsta möjliga effektiviteten är bara den bakre elmotorn aktiv vid de flesta körsituationer, medan den främre elmotorn primärt aktiveras vid behov, säger Audi i ett uttalande till Inside Ev:s.

Till detta har även laddningskapaciteten sänkts från originalets 150 kWtill 120 kW.

Tillverkning av den nya instegsversionen ska inledas i Belgien i slutet av detta år.

I slutet av augusti släpptes norska priser på bilen, som börjar på 499 000 norska kronor, motsvarande 536 000 svenska.

Jämförelse E-tron 50 och 55 quattro

Batteri: 71 kWh – 95 kWh

Räckvidd enl. WLTP: 299 km – 417 km

Acceleration 0-100 km/h: 7.0 sekunder – 5.7 sekunder

Topphastighet: 190 km/h – 200 km/h

Drivlina: 230 kW och 540 Nm – 300 kW och 664 Nm

Laddkapacitet likström: Upp till 120 kW – 150 kW

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt