Sonos solcellsbil testkörd: Funktionalism på hjul

2019-05-03 17:16  

Dragkrok, eluttag, inbyggt stöd för bildelning och solceller som fyller på batteriet med upp till tre mils räckvidd om dagen. Vi har testkört prototypbilen som senare ska tillverkas i Trollhättan.

Inom arkitektur finns ett väl utvecklat språk för olika stilar, ofta knutna till tidsepoker eller platser. Till exempel jugend, New England och modernism.

Samma sak kan inte sägas gälla inom fordonsindustrin. Man köper på sin höjd en tysk premiumsedan, en italiensk sportbil eller en japansk budgetkärra. En del av förklaringen ligger förstås i att bostäder håller betydligt längre än bilar. En annan är kanske att bilar sällan tar sig in på kultursidorna.

Men efter att ha provkört det tyska startupföretaget Sono Motors kommande bil Sion är det faktiskt ett arkitekturbegrepp som först ploppar upp i huvudet, nämligen funktionalism.

Läs mer: Det här är Sono Motors – som ska bygga solcellsbilar i Trollhättan

Stilen fick sitt svenska genombrott 1930 och innebar att allt onödigt tingeltangel skalades bort. Bostäder skulle framför allt byggas för att bo i snarare än vara vackra att titta på, även om det ena inte behöver utesluta det andra.

Sono Motors menar att de utvecklar sin bil i nära relation med sina framtida kunder. Det har inneburit en mängd funktioner som var och en för sig inte är unik – utan blir det därför att de finns i en och samma bil.

Ett resultat av dialogen är till exempel dragkroken. Den får dra måttliga 750 kilo vilket ändå lär påverka räckvidden en hel del. Men det räcker gott för att köra till tippen några gånger per år.

Klädd i solceller som ska ge extra räckvidd

Den har också inbyggt stöd för bildelning genom en app. Reser man bort ett par veckor och lämnar bilen hemma kan man tillgängliggöra den för andra att hyra, enligt samma princip som Airbnb för bostäder. Priset bestämmer man själv.

Det går att ansluta elapparater, till exempel elverktyg eller en madrasspump, till 230-voltsuttaget. Och det går att överföra el mellan elbilar ifall det skulle behövas.

Sist men inte minst är bilen klädd i solceller. Enligt Sono Motors ska det en solig dag i södra Tyskland kunna ge 34 kilometers extra räckvidd. Försäljningschefen Max Flicker säger att det i Sverige kan betyda ytterligare några kilometer på grund av fler ljusa timmar på dygnet.

Funktionen kommer inte attrahera alla. Men tanken att man kan köra sina 10 kilometer till jobbet och ha mer energi i batteriet när man kommer hem igen utan att ha pluggat in den någonstans kan säkert locka somliga. Bilens batteri rymmer 35 kilowattimmar vilket ska kunna ge 250 kilometers räckvidd när det är fulladdat.

Läs mer: GM-chefen: Vi ska skapa en helelektrisk framtid

Provkörningen görs på Malmö Raceway, alltså en inhägnad bana. Det är en kort provtur, ska sägas. Och bilen är en prototyp. Inredningen är spartansk och ska uppdateras till produktionsvarianten. Dörrarna är inte isolerade vilket får de dryga 160 elmotorhästarna att vina ljudligt. 0-100 kilometer per timme går på måttliga 9 sekunder. Den siffran är förmodligen ändå helt irrelevant för de kunder som Sono Motors hoppas attrahera, enligt samma princip som att stuckaturer var oviktiga för funkishusens hyresgäster på 1930-talet.

Nyligen fick vi veta att bilen ska tillverkas av Nevs i Trollhättan, vilket har ökat det svenska intresset för den. Priset i Sverige kommer att bli cirka 270 000 kronor, berättar Max Flicker. Hur prislappen står sig när det börjar närma sig försäljningsstart återstår att se. Europas i fjol bäst säljande elbil var Nissan Leaf. Den kostar närmare 400 000 kronor i billigaste utförandet (40 kWh batteri). Hur Sono Motors ska kunna pressa priset till 270 000 kronor är inte helt enkelt att förstå.

Det är förstås en lång väg kvar tills Sion kan rulla ut ur fabriken. Tillverkningen är planerad att börja i slutet av 2020.

Att slå sig in som ny biltillverkare har visat sig vara bland de svårare företag någon kan försöka sig på. Hittills har bolaget bara ett 80-tal anställda och grundades så sent som 2016. Krocksäkerhet, typgodkännande, servicemöjligheter – det är många detaljer som måste falla på plats. Och en tillförd funktion, vilket Sion har gott om, innebär så klart alltid en ökad risk för att något ska gå sönder. Hur fungerar till exempel solcellerna efter tre svenska vintrar?

Å andra sidan finns kanske en lockelse i tanken på en bilbransch mer inriktad på funktion snarare än status och identitet.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt