Nu lanseras Europas första ”robot-laddnätverk”

2022-09-08 11:28  
Foto: Rocin-Eco

En drive-through för laddning där du inte behöver lämna bilen. Nu har ett nytt laddstationskoncept tagits fram där robotar ska ”plugga in kontakten” och på så sätt förkorta laddtider.

När Tesla 2015 visade upp sin automatiska laddare i form av en ”orm” tänkte nog många att det var science fiction. Men nu förefaller det som att vi kommer att få se en variant av robot-laddaren – dock är det inte den amerikanska tillverkaren som ligger bakom.

Rocin-Eco är ett nytt konsortium där bland annat Ionity, Audi, Porsche, BMW, Ford, Mercedes-Benz och TÜV Süd ingår och de säger att de vill driva på för att få en standard för automatiserade laddstationer.

Enligt Rocsys, ett företag som utvecklar laddlösningar och de som ska bygga laddaren, är tanken att börja få ut demonstrationssystem på flera laddstationer för att börja testa konceptet.

Läs mer: Lösningen för elbilister: Hyr ut privata laddboxar via app 

Rocin-Eco uppger att i och med att den mänskliga faktorn helt tas bort, kan man minska både handhavande fel – men även laddtiden med upp till 15 procent. Uppsidan för laddoperatören ska vara att man får till högre nyttjandegrad per laddare – eftersom tiden mellan laddsessioner minskas.

Visionen är att de automatiska laddarna, i kombination med tekniken plug-n-charge, ska innebära att en laddsession sker helt utan förarens engagemang. Det enda hen behöver göra är att köra fram och ställa sig bredvid. Tekniken ska även vara öppen för alla olika bilmärken och Rocin-Eco är tydliga med att de vill få till en branschstandard.

– Automatisk laddning kan endast bli framgångsrikt om man använder sig av full interoperabilitet mellan laddinfrstrukturen och elektriska fordon, säger Crijn Bouman, vd för Rocsys i ett uttalande.

Testprojektet man nu drar igång ska pågå till slutet av 2024 och en viktig detalj rör hur man ska få till en kommunikationsplattform mellan själva laddaren, laddoperatören och elfordonet. De olika parterna i konsortiet ska ta fram tekniska krav samt förslag för standardiseringar.

Var den första prototyp-laddaren ska byggas återstår att se, men troligtvis kommer den ställas ut i Tyskland följt av demonstrationsplats i USA.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt