Lösningen för elbilister: Hyr ut privata laddboxar via app 

2022-08-01 06:00  
Reload respektive Charge Heroes appar. Foto: Reload/Charge Hero/Jessica Gow/TT

Nu kan vem som helst med laddbox för elbilar hyra ut sin laddplats till andra. Reload och Charge Heroes är två svenska tjänster som fajtas om att bli ”Airbnb för laddplatser”. 

Brist på laddplatser ger chockpriser för att ladda elbilar, men nu kommer två lösningar som ska råda bot på laddkaoset. Reload och Charge Heroes är båda utvecklade i Sverige och fungerar på likartat sätt: Den som vill hyra ut sin laddplats registrerar sig i appen och uppger vilken tillgänglighet och kostnad som gästande elbilar kan förvänta sig. 

– Vi vill göra laddning smidigare och mer tillgänglig, framför allt på mindre orter där antalet besökare varierar under olika tider på året. Förhoppningsvis kan vi därmed också bidra till att fler vågar välja elbil och att förenkla övergången till en fossilfri fordonsflotta, säger Niclas Andersson, medgrundare av Charge Heroes, till Ny Teknik.

Niclas Andersson, medgrundare av Charge Heroes. Foto: Pressbild

Reload: Tankemässig förändring

Hans branschkollega Niklas Ljungqvist, styrelseordförande för konkurrenten Reload, är inne på samma spår, och menar att det även krävs en tankemässig förändring. 

– Idag kör vi elbil men de flesta har bara bytt från bensin till eldrift rent fysiskt. Mentalt befinner vi oss fortfarande i det fossila landet. Debatten handlar uteslutande om snabbladdare. Men det är ohållbart om vi ska ställa om och ha samma tänk som om vi kör bensinbil, säger Niklas Ljungqvist till Ny Teknik. 

Båda apparna har prissättning per timme och kräver i dagsläget manuell hantering. Reload kommer i höst att lansera en dosa som gör det möjligt att ta betalt per kWh, med hjälp av lösningen Connect & Reload.  

– Det är en adapter som kan användas i alla laddboxar överallt i hela världen. Connect & Reload går även att flytta mellan olika boxar och gör det möjligt att hyra ut per kWh, samt slår av och på laddboxen med hjälp av appen, säger Niklas Ljungqvist.

Charge Heroes har i den första versionen valt att inte integrera mot marknadens alla laddboxar då till exempel start och stopp kan hanteras i de allra flesta laddboxarnas egna appar. Enligt Niclas Andersson är planen framöver däremot att integrera tjänsten med laddboxarnas appar och på så vis kunna erbjuda mer automatiserad hantering.

Läs mer: Laddbranschen överens: Betalkort det enda som behövs

Båda är färska appar

Ingen av apparna har funnits speciellt länge på marknaden. Reload lanserades i början av januari och sedan dess har närmare 200 uthyrare och mer än 500 användare laddat ner appen. Enligt Niklas Ljungqvist har varje kund i genomsnitt hyrt ut för ca 300 kronor sedan starten i januari. 

– Vi lanserade betaversionen av Charge Heroes i slutet av april. Vi tog till oss synpunkter och önskemål i samband med det och byggde om några viktiga funktioner, för att sedan lansera publikt i juni. Efter lanseringen av den nya versionen strax efter midsommar har vi fått flera hundra användare, säger Niclas Andersson. 

Niclas, vad skiljer Charge Heroes från Reload? 

– Möjligheten att kunna boka laddning har varit väldigt uppskattad av både våra gäster och värdar, och något som särskiljer oss från andra aktörer. I vår app finns det för värdar också möjligheten att aktivera ”På förfrågan”, för att då alltid ha möjligheten att acceptera eller neka en bokning utifrån eget behov, säger Niclas Andersson. 

Niklas, Vad skiljer Reload från Charge Heroes? 

– Det tog Charge Heroes två år* att skapa en app som vi på Reload tog fram på sex veckor. Förutom att vi var först på marknaden och har fler användare så har Reload även ett världsunikt patent. Connect & Reload som kommer i slutet på året kommer helt att förändra marknaden, säger Niklas Ljungqvist. 

Ny Teknik lägger därmed ytterligare två namn på listan över appar att ladda ner för Sveriges elbilister

 

*Fotnot: Enligt Reload själva tog det åtta månader att utveckla appen. 

Anders Frick

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt