Nu kan svenskar beställa den extrema elbilen från Lucid

2020-01-27 11:20  

En räckvidd på 65 mil, topphastighet på 300 km/h och acceleration som en racerbil. På pappret är uppstickaren Lucids modell Air ett elbilsmonster. Och nu går den att beställa i Sverige.

Det är nu nära fyra år sedan som Lucid för första gången visade upp sin modell Air. En bil som då beskrevs som den första äkta Tesla-utmanaren. Sedan dess har det varit förhållandevis tyst fram till 2018 då företaget släppte en video där bilen satte nytt banrekord på den legendariska racerbanan Laguna Seca i Kalifornien.

Under teknikmässan CES i Las Vegas tidigare i år lät de besökare ta en första tur i bilen, och nu har man nått nästa milstolpe. De har öppnat orderböckerna på utvalda marknader och Sverige är en av dem. Övriga länder med på listan är Österrike, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Island, Italien, Monaco, Nederländerna, Norge, Spanien och Schweiz. Marknaderna valdes utifrån en kombination av mognad, storlek samt laddinfrastruktur. Och för den nätta kostnaden av 1 000 dollar, motsvarande nästan 10 000 kronor får man en köplats.

Pengen innebär en förhandsbokning, men exakt vad det är man bokar är inte helt klart än. Först på bilmässan i New York i april kommer produktionsversionen att visas. Tidigare har Lucid Motor sagt att de ämnar lansera två olika modeller. Dels en beskedligare variant med runt 400 hästkrafter och dels en riktig prestandarackare med runt 1 000 hästkrafter.

Läs mer: Hondas nya elbil – så här ser den (typ) ut

Batteristorlekar som nämnts är 100- respektive 130 kWh varav den senare ska kunna ge runt 650 kilometers räckvidd. Precis som Tesla kommer Lucid Motors att fjärruppdatera sina fordon och med ombord finns det sensorhårdvara för att bilarna ska kunna vara självkörande den dagen det blir tillåtet.

Foto: Lucid Motors

För tillfället håller företaget på att bygga 80 betaprototyper vid sitt huvudkontor. Fabriken, som även den håller på att byggas i Arizona, kommer att vara färdig för produktion mot slutet av året. De européer som kritar på ett kontrakt kan räkna med att få en bil cirka ett år efter produktionsstart vilket torde bli mot slutet av 2021, början 2022.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt