ELBILAR

Mazda om sin wankel-lösning: ”Vi hade många svårigheter i projektet”

Wakako Uefuji, programchef för MX-30 på Mazda

Mazdas satsning på att bygga laddhybrid med wankelmotor är unik i bilbranschen. Det kompakta formatet är enligt tillverkaren perfekt, men om det finns en framtid för tekniken återstår att se.

Publicerad Uppdaterad

På ett sätt kan man säga att Mazda inte är som andra. Deras långlivade satsning på rotationsmotorer var unik. Tekniken med wankelmotorer pensionerades 2012 när tillverkningen av sportbilen RX-8 lades ned.

Wankelmotorn utvecklades på 1920-talet av tyska Fredrik Wankel som fick patent 1929 för en ny typ av motor. Den stora fördelen med denna rotationskolvmotor var att den kunde göras mer kompakt samt med lägre vikt än andra förbränningsmotorer. Wankelmotorer sattes in i tyska NSU:s bilar på 1950- och 1960-talet. Men kort livslängd och hög bränsleförbrukning var baksidor som gjorde att de flesta andra tillverkare drog sig för att använda motortypen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här