Elbilar

Lexus förklaring – därför är nya laddhybriden NX 450h+ ”sämre” än Toyota Rav4

Lexus NX 450h+. Foto: Lexus
Lexus NX 450h+. Foto: Lexus
Insidan av en Lexus NX 450h+. Foto: Lexus
Lexus NX 450h+. Foto: Lexus

Med nya NX så har Lexus valt att även erbjuda laddhybriddrivlina i sitt modellutbud. ”För oss är det ett naturligt steg”, säger europachefen Spiros Fotinos.

Publicerad

Förra året lanserades Toyota Rav4 med laddhybriddrivlina – nu kommer tekniken i systermodellen Lexus NX 450h+.

– Det finns ett stort sug efter laddhybrider och många som haft hybrider vill nu ha möjligheten att ladda. Vi har en unik position när det kommer till att leverera en laddhybrid, detta som en förlängning av våra elhybrider, säger Spiros Fotinos i samband med lanseringen.

Drivlinan består av en 2,5-liters bensinmotor som kombineras med en elmotor samt 18,1 kWh batteri. Tillräckligt för att bilen ska klara 62 kilometer på el. Lexus säger att med detta så är de bäst i klassen. Men nämner då inte att koncernsyskonet Toyota Rav4 klarar 75 km med samma uppsättning.

Tittar vi vidare på siffrorna så säger Lexus att det är 306 hästkrafter som ska klara av att accelerera 0-100 km/h på ”strax över sex sekunder”. Förbrukning och utsläpp anges preliminärt till ”mindre än 0,3 liter/mil och mindre än 40 gram co2/km.

Jämfört med Toyotan är det konstigt nog sämre i alla avseenden. Accelerationen där går på sex sekunder blankt, förbrukningen är 0,1 l/mil och utsläppet är 22 gram co2/km.

Inte lagt fokus på hästkrafter

Men även om siffrorna förefaller ligga Lexus i fatet, menar Spiros Fotinos att det inte är där man lagt fokus.

– Att titta på hästkrafter som enda parameter är inget vi vill göra. Det är inte Lexus-upplevelsen. Det är fullt möjligt att ha helt olika körkänsla trots samma hk-siffra på pappret. Jag kan säga att det är en helt annan känsla av kraft och vitalitet i NX.

Tittar vi på dimensioner är den nya generationens NX något längre, bredare och högre än bilen den ersätter. Utseendemässigt är det dock ganska lite som hänt. Det är den tydliga timglas-grillen och kantiga Lexus-designen som råder. Eller ”funktioner skönhet” som designchef Koichi Suga, förklarar det.

Inuti bilen så är det återigen mer evolution än revolution som härskar – utom på en punkt. NX kommer med en helt ny multlimediplatfform och den ska vara 3,6 gånger snabbare än den som satt i tidigare generation. Hur snabbt det innebär i verkligheten återstår att se, men Spiros Fotinos säger att det nu är som ”att använda en Ipad”.

Dumpar gammal Lexus-teknik

I uppgraderingen har en gammal Lexus-teknik fått stryka på foten: touchpad-systemet som satt i mittkonsolen. På frågan om varför svarar chefsingenjören för NX, Takeaki Kato kort.

– Vi kommer inte fortsätta med touchpad-systemet som det ser ut nu.

När det kommer till säkerhetssystem så kommer NX med en hel kader. Vilket är förväntat. Bland de nya funktionerna som tillkommit är ett system kallat ”e-latch” där bilen via dödavinkel-sensorer ser till att hålla koll bakåt. Om en cyklist eller annat kommer farande – så ser bilen till att det inte går att öppna upp dörrarna.

Ännu så länge har Lexus inte angivit något pris för den nya bilen. De säger att NX kommer i slutet av året och ambitionen är att modellen ska ta för sig rejält i segmentet. Och oavsett jämförelsen med Rav4.

Skulle man inte vilja ha en laddbar bil, så lanseras även en vanlig elhybrid.

Fakta Lexus NX 450h+

Pris: Inget officiellt

Drivlina: 2,5-liters bensinmotor med bakre elaxel

Systemeffekt: 225 kW / 306 hästkrafter

Acceleration 0-100 km/h: ”Strax över sex sekunder”

Topphastighet på el 135 km/h

Räckvidd på el: 62 km (prel)

Officiell förbrukning: ”Under 0,3 l/mil”

Officiellt koldioxidutsläpp: ”Mindre än 40 g/km”