Elbilar

Konsulterna: Grafiten hotar att smutsa ned elbilarnas rykte

Foto: W. Oelen

Tillverkningen av batteriernas syntetiska grafit är skitig. Nu varnar konsultbolaget Wood Mackenzie för att elbilstillverkarna måste ta itu med sin användning av materialet – som kastar en smutsig skugga.

Publicerad

Många köper en elbil för att bli helt emissionsfria – men det är inte fullt så enkelt. Bilen måste rulla ett antal mil, och då laddas med rätt sorts el, innan man har betalt sin utsläppsskuld från tillverkningen. Och att producera en konventionell bil med förbränningsmotor släpper faktiskt ut mindre koldioxid än tillverkningen av en elektrifierad modell.

Batteriproduktionen står för cirka 30 procent av växthusgaserna kopplade till elfordonens tillverkning. Och nu varnar Wood Mackenzie för att industrin måste ta itu med sin användning av grafit – annars riskerar elbilarna att smutsa ned sitt gröna rykte. Det skriver konsulterna i Greentech Media.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här