Premium

Kia-chefen: ”Nu närmar vi oss Volvo”

Elektrifiering har gett Kia en rejäl skjuts i Sverige, och gör att tillverkaren når nya målgrupper. Nu vill Kia slåss i teknikutvecklingens framkant – och målet är att knäcka Göteborgs stolthet.

Publicerad

Bilåret 2021 kommer gå till historien. Elektrifiering, nya regler, covid-19 och halvledarbrist har skapat en ny situation på marknaden.

När vi tittar på bilförsäljningen i Sverige har den sedan begynnelsen varit väldigt enkel att förutspå. Volvo är märket som säljer bäst – och deras kombi är bilen svenskarna föredrar. Men tiderna förändras och en blandning av nya regler, elektrifiering samt en industriöverskridande brist på halvledare har gjort att verklighet nu skiljer sig från vad vi är vana vid.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här