Den globala elbilsmarknaden har mer än fyrfaldigats sedan 2016 – men under samma period har Hyundai-koncernens elektrifierade försäljning 20-faldigats.
Under det första kvartalet 2020 stod Hyundai och Kia-modeller med förbränningsmotor för 8,9 procent av den globala bilförsäljningen, medan elbilarna hade en global marknadsandel på 9,9 procent. Det rapporterar Electrek.
Med 28 796 sålda elbilar under Q1 är Hyundai den första traditionella biljätten som är mer dominerande i det elektrifierade segmentet än med sina konventionella modeller. Bakom framgångarna ligger bland annat storsäljaren Kia E-niro samt E-soul – och Hyundais Kona Electric samt Ioniq Electric.
Koncernen har också för avsikt att öka satsningen på elbilar. I januari flaggade man för satsningar på mer än 87 miljarder dollar, som ska resultera i 23 elektrifierade bilar till 2025. Nästa år lanserar koncernen sin nya generation elbilar, under projektnamnet NE.
De utgår från E-GMP, en plattform avsedd endast för elektrifierade modeller, som ska kunna ta större batterier och erbjuda en längre räckvidd. Hyundai hävdar att de också kommer kunna pressa tillverkningskostnaderna för elbilar.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.