ELBILAR

Elbilarna som laddar snabbast i vinterkyla – och en som sviker löftet

Xpeng G9 var en av bilarna som ingick i testet.

Maxeffekt är en sak – laddtid en helt annan. När det kommer till snabbladdning är det viktigt att hålla isär begreppen. Nu har ett test visat vilka elbilar som håller sina laddningslöften i vinterkylan.

När Audi lanserade sin första riktiga elbil E-tron var snabb laddning något som stod högt upp på dagordningen. Då, före lanseringen, var 150 kW i en elbil något man ansåg vara ledande och under rätt premisser skulle Audi-ägare kunna ladda 40 mil på en kafferast. Men redan vid lansering var siffran 150 kW ifrånsprungen av konkurrenterna

När Ny Teknik intervjuade produktchefen Jens van Eiken 2019, var han dock tydlig med att peka på att laddkurva, inte maxeffekt är det viktigaste.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här