ELBILAR

Elbilarna som laddar snabbast i vinterkyla – och en som sviker löftet

Xpeng G9 var en av bilarna som ingick i testet.

Maxeffekt är en sak – laddtid en helt annan. När det kommer till snabbladdning är det viktigt att hålla isär begreppen. Nu har ett test visat vilka elbilar som håller sina laddningslöften i vinterkylan.

När Audi lanserade sin första riktiga elbil E-tron var snabb laddning något som stod högt upp på dagordningen. Då, före lanseringen, var 150 kW i en elbil något man ansåg vara ledande och under rätt premisser skulle Audi-ägare kunna ladda 40 mil på en kafferast. Men redan vid lansering var siffran 150 kW ifrånsprungen av konkurrenterna

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här