Elbilar
Här är priset på Volvos laddhybrid XC40
En utrensning av de rent fossildrivna och en breddning av laddbara alternativ. Under 2019 kommer Volvo att påbörja utfasningen av modellerna D och T. Något som sverigechefen bara ser som en styrka. "Vi kommer behålla marknadsledningen", säger Kristian Elvefors, vd för Volvo Cars Sverige.
Flera laddade alternativt, men fortfarande ett hål i utbudet. Så skulle man kunna beskriva Volvos modellpalett 2019. Men under året har tillverkaren accelererat utrullningen av elektrifierade bilar och stallet med laddbart har utökats med flera alternativ
– I dagsläget har vi laddhybriderna T8 Twin Engine där V60 är den senaste att lanseras. Sedan någon vecka tillbaka säljer vi även versionen T6 Twin Engine. Därtill börjar vi även sälja XC40 T5 Twin Engine nu på måndag, i stället för att bara ha den via Care by Volvo. Men den stora förändringen i år är ju att vi introducerar mildhybridsystemet med 48-voltssystem. Det blir både på bensin- och dieselbilarna med modellbeteckningarna B4, B5 och B6, säger Sverigechefen Kristian Elvefors till Ny Teknik.
Att Volvo sedan några år tillbaka siktat in sig på en elektrifiering av alla bilar innebär att man ligger långt framme utfasningen av rent fossildrivna drivlinor. Och under 2019 kommer detta att märkas ute i bilhallarna.
– Det som var D4 fram till modellårsskiftet kommer inte finnas kvar, men bensinvarianterna ersätts över tid. Men de fossildrivna bilarna kommer inte att säljas parallellt med mildhybriderna. Skälet till att det är så här är att vi har två tillfällen per år att introducera förändringarna i produktion, ett vid nytt modellår och ett på hösten.
”Vi har kapacitet att möta en större efterfrågan”
Men även om man gör sig av med rena diesel- och bensinbilar är Kristian Elvefors övertygad om att det inte kommer att påverka möjligheten att sälja bilar – snarare tvärtom.
– Vi ser att vi, liksom hela branschen, befinner oss i en transformationsfas. Men vi har en stark erbjudandeportfölj. I dag har vi 20 procent av laddhybriderna, när vi ökar upp kapaciteten under året kommer den säkerligen att följa med, säger han.
Volvo är dock inte ensamt om att utöka både utbud och kapacitet. Samtliga rivaler i premiumsegmentet har utannonserade modellnyheter. Och även om det är en utmaning räds man inte lite hårdare konkurrens.
– Det är alltid svårt att svara på hur marknaden kommer att utvecklas, men vi har kapacitet att möta en större efterfrågan. Men vi kommer att behålla marknadsledningen.
Något som alltid har varit en tröskel för elektrifieringen av bilflottan är laddbara bilars höga pris. Men tack vare lågt förmånsvärde och subventioner finns det ett stort sug efter modellerna på tjänstebilsmarknaden. Och även om Volvo har alternativ för att göra sina modeller mer tillgängliga för privatpersoner går det enligt Kristian Elvefors inte att blunda för att ny teknik kostar.
– Jag tror att man måste ha en ökad förståelse för att all ny teknik kostar mycket i början. Det är likadant med laddhybrider och elbilar. Batterierna är extremt dyra i dag och först när man kan få ner priset framöver kommer det att bli billigare. Men man kan ju även se att restvärdet på bilarna hålls uppe.
Att bli av med bilarna är inte svårt, enligt Volvochefen. Modellutbudet är som ovan nämnt attraktivt.
– I år har vi nästan sålt slut tillgången redan. Vi har långa leveranstider, vilket inte är unikt för Volvo, men från och med nästa år kommer det nog att lätta. Men avslutningsvis kan man säga att marknaden står och fladdrar lite just nu, säger Kristian Elvefors.
Elektrifierade modeller Volvo
Vad säger återförsäljarna om elektrifieringen och hur påverkas deras vardag?
– Återförsäljarna tycker att det är både spännande och utmanande. När man får in elektrifierade bilar så blir det en stor förändring för dem. Service och verkstadsbehov minskar, men det kommer även att vara stor skillnad på hur man levererar ut bilar. Så de står inför stora utmaningar.
Polestar får enormt med uppmärksamhet, vad innebär det för er att de snor strålglansen?
– Polestar tillhör inte samma segment som Volvo. De har en annan position och konkurrerar med andra märken. Vi ser det vara som en styrka att ha dem som komplement.
När lanserar ni en helt eldriven Volvo… det har ju varit länge sedan testet med C30 Electric?
– Nästa år kommer vi med en full-elbil. Vi har ju redan visat ett koncept
Kommer ni att ingå partnerskap kring snabbladdning eller laddinfrastruktur – typ Ionity?
– I Sverige har vi drivmedelskedjan Tanka tillsammans med Volvo AB, där tittar man på sådana initiativ.
Flera märken har som plan att börja sälja egna laddboxar i samband med köp av elektrifierade bilar, hur gör ni?
– Vi gör det redan i dag tillsammans med Vattenfall. Beställer man en så kommer de hem och installerar en box.
Laddhybrider
XC90 T8 Twin engine – från 819 900 kr (Inscription)
S/V90 T8 Twin engine – från 554 900 kr (Momentum)
XC60 T8 Twin engine – från 569 900 kr (Momentum)
V60 T8 Twin engine – från 519 900 kr (Momentum)
V60 T6 Twin engine – från 494 900 kr (Momentum)
S60 T8 Twin engine – från 563 900 kr (Inscription eller R-Design, erbjuds inte som Momentum)
S60 T6 Twin engine – från 538 900 kr (Inscription eller R-Design, erbjuds inte som Momentum)
XC40 T5 Twin Engine – från 459 900 kr (Momentum) (Säljstart måndag V14)
Beställningsbar Care by Volvo
XC40 T5 Twin Engine – 7 995 kr/mån (intro Edition R-Design)
På gång ut – längre fram
XC40 T4 Twin Engine – pris inte fastställt
Mildhybrider
XC60 B4 AWD dieselhybrid – från 425 900 kr
XC60 B5 AWD dieselhybrid – från 455 900 kr
Lanseras efter sommaren
XC90 B5 dieselhybrid – pris inte fastställt
XC90 B5 bensinhybrid – pris inte fastställt
XC60 B5 bensinhybrid – pris inte fastställt
XC60 B6 bensinhybrid – pris inte fastställt
Elbil
XC40 elbil – kommer under 2020